Nyheder
Toyota udvikler ny hybridmotor til fremtidens GR-sportsvogne
Hybridkraft baner vejen for emissionsvenlige sportsmodeller
Toyota tager ifølge Autocar endnu et skridt mod en mere miljøvenlig fremtid med udviklingen af en ny 2,0-liters turboladet hybridmotor til deres GR-sportsvogne.
Denne motor skal sikre, at Toyotas sportsdivision fortsat kan levere højtydende biler i en tid med strenge emissionsregler.
Den nye motor testes allerede i GR Yaris M Concept, hvor Toyota-ingeniører skubber motorens ydeevne til grænsen.
Ifølge Toyota skal den nye motor ikke kun bruges i gadebiler, men også i motorsport, hvilket vil hjælpe med at reducere emissioner i racerløb.
Lettere og kraftigere motor med hybridteknologi
Den nye 2,0-liters motor er designet til at kunne anvendes i både plug-in hybrid og mild hybrid varianter.
Den har en kortere slaglængde, hvilket gør den mindre og lettere end tidligere Toyota-motorer.
Toyota GR-ingeniør Hiroyuki Yamada udtaler:
“Vi kan bruge hybridteknologi til fremtidige biler. Denne teknologi vil ikke kun gavne passagerbiler, men også motorsport, hvor vi ønsker en mere brændstofeffektiv motor til GR-serien.”
Foreløbige rapporter antyder, at motoren vil kunne levere op til 400 hk i gadeversionerne, hvilket er en markant forbedring fra den nuværende 276 hk 1,6-liters turbomotor i GR Yaris.
Større chance for flere GR-modeller i Europa
Den nuværende GR Yaris har været begrænset i antal på grund af emissionsregler i Europa, men hybridisering kan ændre dette.
Scott Thompson, chef for Toyota UK, mener, at hybridteknologi vil gøre det nemmere at levere flere GR-modeller til Europa.
Midtmotor-koncept kan føre til MR2-genoplivning
Toyota eksperimenterer også med midtmotor-konfiguration, hvor den nye 2,0-liters turbo-motor er placeret bag sæderne i GR Yaris M Concept.
Dette koncept kan potentielt bane vejen for en ny Toyota MR2, en sportsvogn, der senest var i produktion i 2007.
Selvom udviklingen stadig er i gang, er Toyota klar til at tage hybridteknologi til nye højder og sikre, at GR-sportsvogne kan leve videre i en elektrificeret fremtid.