Nyheder

Tre nye kinesiske bilmærker på vej til Danmark

Tre nye kinesiske bilmærker rammer Danmark – men til hvilken pris?

Depositphotos_775619258_L.jpg
PASAY, PH - NOV 16 - Omoda e5 at Auto Focus test drive on November 16, 2024 in Pasay, Philippines. Auto Focus is a car test drive event held in Philippines.
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 29. januar 2025

Det danske bilmarked får snart endnu flere valgmuligheder, når tre nye bilmærker fra Kina gør deres entré. Den kinesiske bilproducent Chery International er klar til at lancere sine tre eksportmærker – Omoda, Jaecoo og Exlantix – i Danmark og udvide det allerede omfattende udvalg af bilmærker herhjemme.

Udfordringer med importtold satte planerne på pause

Oprindeligt var planen at introducere de tre bilmærker tidligere, men EU’s beslutning om at pålægge ekstra told på kinesiske elbiler satte en midlertidig stopper for lanceringen. Chery, der allerede havde forberedt introduktionen, måtte revurdere strategien. Nu er en ny plan på plads, og Omoda samt Jaecoo, internt kendt som O&J, forventes at ramme de danske veje til sommer, ifølge kilder fra Chery International.

Selvom Chery oprindeligt ville satse udelukkende på elbiler i Danmark, har producenten også benzin- og plugin-hybridmodeller på programmet, som ikke rammes af den ekstra told. Om vi også får disse varianter at se i Danmark, er dog stadig uvist.

Gratis opgradering til Clever-kunder

Læs også: Gratis opgradering til Clever-kunder

Omoda: Budgetvenlige SUV’er

Omoda-positionerer sig som det prisvenlige valg og lancerer i første omgang SUV’en Omoda 5, en direkte konkurrent til Skoda Elroq. Den kinesiske model forventes dog at være billigere, da Omodas primære styrke er prisen.

Bilen har allerede gjort sig bemærket i Spanien, hvor den sælges i både el- og benzinversioner. På sigt følger også en større Omoda 7 og en mindre Omoda 3, alle SUV’er, der skal udfordre de etablerede spillere på markedet.

Jaecoo: Offroad-look og livsstil

Jaecoo skiller sig ud som et mere livsstilsorienteret mærke med et offroad-fokus. Chery har været tilbageholdende med at sende deres plugin-hybrider til Danmark, men elbilen Jaecoo J6, der med sit Jeep-inspirerede design kan lokke eventyrlystne bilkøbere til, ser ud til at være en oplagt kandidat.

Omoda og Jaecoo vil blive solgt fra samme forhandlere, og det jyske bilfirma Nic. Christiansen Group, der i forvejen importerer Hyundai, Ford, Jaguar Land Rover og BYD, står for distributionen.

Exlantix: Luksussegmentet får kinesisk konkurrence

Cherys tredje mærke, Exlantix, sigter direkte mod premiumsegmentet med en ren elbilslinje. I Kina kendes mærket som Exeed, men i Europa skal det markedsføres under det mere internationalt klingende Exlantix-navn.

I modsætning til Omoda og Jaecoo vil Exlantix blive distribueret af en anden dansk bilimportør, som endnu ikke er officielt bekræftet. Salget forventes dog først at gå i gang i andet halvår af 2025

Kinesisk produktion i Europa for at omgå told

For at minimere konsekvenserne af den forhøjede importtold har Chery planer om at producere biler i Europa. De har overtaget en tidligere Nissan-fabrik i Spanien, hvor Omoda 5 bliver den første model, der skal rulle af samlebåndet. Produktionsstart er dog blevet udskudt til slutningen af 2025.

På trods af de midlertidige forhindringer er Cherys ambitioner for det europæiske marked store. I 2023 eksporterede virksomheden 937.148 biler, hvilket gjorde dem til Kinas største bileksportør. Målet for 2030? Hele 1,5 millioner eksporterede biler til 60 lande, jf. FDM

Det er med andre ord ikke bare en tilfældig satsning – Chery vil være en spiller, der skal tages seriøst på det europæiske bilmarked. Om danskerne tager de nye kinesiske bilmærker til sig, bliver spændende at følge.

XPENG holder ballonfejring efter intern succes

Læs også: XPENG holder ballonfejring efter intern succes

Luksus til lavpris: Kia EV6 Long Range RWD for under 2000 om måneden

Læs også: Luksus til lavpris: Kia EV6 Long Range RWD for under 2000 om måneden