15-årige Jens Søberg Christiansen brugte ifølge DR sine konfirmationspenge på en elcykel, der skulle spare ham for lange busture og give ham frihed til at køre rundt med vennerne.
Men glæden blev kortvarig. Efter kun 14 dage opdagede han, at cyklen kunne indstilles til at køre 45 km/t – alene ved hjælp af gashåndtaget. Dermed var den ulovlig.
Hans mor, Anette Pedersen, kontaktede Trafikstyrelsen, som bekræftede, at hvis en elcykel kan ændres i fabriksindstillingerne til at køre hurtigere end de tilladte 6 km/t uden pedaltrædning, er den ulovlig.
Nu står de med en cykel, der ikke må bruges på offentlige veje, og Jens føler sig snydt.
Politiet slår alarm over farlige elcykler
Jens’ historie er ikke enestående. Politiet i flere dele af landet oplever en stigning i sager med ulovlige elcykler, særligt de såkaldte fatbikes, der ligner almindelige elcykler, men kører langt hurtigere.
En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik viser, at 11 ud af 12 politikredse har oplevet en markant stigning i ulovlige elcykler på cykelstierne de seneste tre år.
Fire politikredse, herunder Fyns Politi og Københavns Politi, beskriver problemet som “i høj grad” stigende.
Vicepolitiinspektør Mads Haugaard fra Midt- og Vestsjællands Politi advarer om de farlige konsekvenser:
“Mange af de unge har ingen erfaring med trafik, og det gør dem til en stor risiko – både for sig selv og andre.”
Høje bøder og konfiskation af ulovlige cykler
Brug af ulovlige elcykler kan få store konsekvenser. Politiet har intensiveret deres indsats, og bøderne kan løbe op i 15.000 kr. I nogle tilfælde kan cyklerne også blive konfiskeret.
Forbrugerne har svært ved at skelne mellem lovlige og ulovlige modeller, da mange elcykler sælges med skjulte muligheder for hastighedsændringer.
Rådet for Sikker Trafik opfordrer derfor til, at man altid undersøger reglerne grundigt, inden man investerer i en elcykel.
For Jens og hans familie er konklusionen klar: De ville ønske, de havde været bedre informerede, før pengene blev brugt.