Vi er vanedyr under bilkøb

.. eller ihvertfald rationelle



24. juni, 2014 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Vi elsker at drømme, når vi overvejer hvilken bil vi skal have fat i, men desværre, tror vi, at den danske afgift begrænser os lidt heri. Derfor er det heller ikke overraskende at bilbasen, ud fra en nylig undersøgelse, konkluderer at danske bilkøbere er meget rationelle når de handler.

Der er heller ikke den helt store grad af mærkeloyalitet, på nær i nordjylland!
I Bilbasens undersøgelse fortæller 38 pct. og dermed flest af de adspurgte, at de altid overvejer 3-4 forskellige mærker, mens 27 pct. og dermed næst flest typisk vælger mellem 1-2 forskellige mærker.
”Med så klare favoritter som der er i Danmark, kunne man forledes til at tro, at danskerne altid skråsikkert og traditionen tro køber den bil, de plejer at købe og kender til. Men faktisk er den danske bilejer utrolig velovervejet og bruger også lang tid på at opveje konkrete fordele og ulemper ved de forskellige mærker, som sammenholdes med biltypen og de individuelle behov,” forklarer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen.

Nordjyderne mere mærkeloyale 
Mens langt de fleste generelt overvejer flere bilmærker, inden det egentlige bilkøb, viser undersøgelsen til gengæld, at nordjyderne er de mest mærkeloyale. Her gælder det for 15 pct. at de adspurgte, at de altid vælger det samme mærke. Til sammenligning er det kun syv pct. i Midtjylland, der køber det samme bilmærke.
”At nordjyderne vælger de samme mærker er på ingen måde et udtryk for, at deres bilkøb ikke er gennemtænkt. De overvejer stadig bilen ud fra type, økonomi og egne behov, men har altså så i højere grad en forkærlighed for nogle bestemte mærker, end vi har i resten af landet,” fortæller Jan Lang.

Konservative bilejere
Udover den regionale tendens viser undersøgelsen, at ejere af nogle bestemte mærker er mere konservative i deres bilvalg end andre. Her gælder det i særdeleshed, at ejere af Toyota, Volvo og Mercedes ofte vender tilbage til en bil af samme mærke igen.
”Som med så mange andre forbrugsgenstande er det et sammensurium af image, personlige erfaringer, tilhørsforhold, tradition der langt hen ad vejen bestemmer, hvilken bil vi vælger, og derfor kan man ikke entydigt forstå undersøgelsens resultat som et kvalitetstempel af de nævnte mærker, men snarere som et udtryk for, at danskernes valg af bil er gennemtænkt,” slutter Jan Lang.
• Overvejer altid 3-4 forskellige bilmærker: 38 pct.
• Overvejer altid 1-2 forskellige bilmærker: 27 pct.
• Vælger altid det samme ene mærke: 15 pct. (Nordjylland)
• Vælger altid det samme ene mærke: 7 pct. (Midtjylland)
• Vælger ofte altid det samme ene mærke: Toyota(16 pct.), Volvo (16 pct.) Mercedes (13 pct.)
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen