Diverse
Vidste du, at verdens første fartbøde blev givet i 1896?
Næste gang du ser en ATK-vogn, kan du tænke på Walter Arnold
I dag er fartbøder en fast del af trafikken – men ved du, hvornår den første af slagsen blev givet? Tilbage i 1896, kun få år efter bilen var blevet opfundet, blev britiske Walter Arnold den første bilist i verden til at få en fartbøde. Hans synd? Han kørte fire gange hurtigere end den tilladte hastighed – hvilket i praksis betød, at han kørte 13 km/t i en zone med en hastighedsgrænse på 3 km/t.
Historien lyder næsten komisk i dag, men den siger noget vigtigt om, hvordan vi mennesker hurtigt har skulle lære at regulere en teknologi, der udviklede sig med raketfart. Arnold blev stoppet af en betjent på cykel – og det tog ifølge historien flere kilometer, før han blev indhentet. Han måtte betale en bøde på 1 shilling.
Fartbøden i 1896 blev starten på en ny æra for trafikregulering. Og selvom teknologien er blevet mere avanceret, er dilemmaet det samme: Hvordan balancerer vi friheden ved at køre bil med hensynet til sikkerhed og samfund? I dag bliver fartmålinger udført af avancerede kameraer, og bøderne kan løbe op i tusindvis af kroner – men problematikken er grundlæggende den samme.
Så næste gang du ser en ATK-vogn, kan du tænke på Walter Arnold – manden der fik historiens første fartbøde for at køre i søndagstempo sammenlignet med nutidens standard.
Læs også: