Elbiler
Volkswagen afslører, hvorfor de pløjer 5,8 mia. dollars ind i Rivian | Top Gear
Volkswagen har kastet milliarder efter elbilproducenten Rivian for at få fingrene i deres avancerede software og elektriske arkitektur.
Volkswagen har netop annonceret en kæmpe investering på 5,8 milliarder dollars i den amerikanske elbilproducent Rivian. Men hvorfor kaster en af verdens største bilproducenter så mange penge efter en relativt ung spiller på markedet? Svaret er simpelt: Rivians avancerede teknologi kan være nøglen til Volkswagens elbils-fremtid.
Et partnerskab med potentiale
Volkswagen har længe kæmpet med softwareproblemer i deres elbiler, men nu ser de mod Rivian for at tage et teknologisk kvantespring. Ifølge Thomas Schäfer, chef for Volkswagen-mærket, har Rivian sandsynligvis “den mest avancerede teknologi” på markedet, og det er præcis, hvad VW har brug for.
Målet er at integrere Rivians elektriske arkitektur og software i Volkswagens kommende modeller. Det betyder smartere infotainmentsystemer, mere effektive drivlinjer og en generelt mere strømlinet køreoplevelse. Porsche og Audi forventes at være de første mærker inden for VW-koncernen, der drager fordel af samarbejdet, mens Scout Motors – Volkswagens kommende amerikanske offroad-mærke – også er i køen.
Software er fremtiden – og Volkswagen vil med på vognen
Volkswagen har ikke haft den nemmeste vej ind i elbilernes æra. Deres tidligere infotainmentsystemer har været ramt af fejl og kritik, men nu forsikrer Schäfer, at de nyeste systemer i modeller som ID.3, ID.4 og ID.7 er “state of the art”. Men det stopper ikke der – målet er at skifte fra komplekse, multikontrolenhedssystemer til én central enhed, der styrer alt. Det betyder nemmere opdateringer og en bedre oplevelse for brugeren.
Hvad betyder det for dig?
Hvis du er til elbiler, kan Volkswagens partnerskab med Rivian betyde, at fremtidige modeller bliver mere avancerede, hurtigere opdateret og langt mere brugervenlige. Med en investering på 5,8 milliarder dollars er det tydeligt, at Volkswagen mener det alvorligt – og elbilmarkedet kan være på vej mod en endnu vildere fremtid.