Elbiler
Volkswagen-ejere får længere opladningstid efter softwareopdatering
Elbilister frustrerede over opdatering der forlænger opladningstiden
Ejere af elbiler fra Volkswagen-koncernen oplever længere opladningstider efter en ny softwareopdatering skriver Jyllands-Posten.
Problemet påvirker modeller fra Volkswagen, Skoda, Audi og Cupra, der er bygget på MEB-platformen.
Efter opdateringen fra version 3.0 til 3.7 er bilerne gået fra trefaset til tofaset opladning ved hjemmeopladning, hvilket reducerer lade hastigheden markant.
Ladehastighed reduceret med en tredjedel
Før opdateringen kunne bilerne lade med 11 kWh, men nu er de begrænset til 7,4 kWh, hvilket forlænger opladningstiden betydeligt.
Økonomiske konsekvenser for elbilsejere
Den nedsatte ladeeffekt betyder, at mange Volkswagen-ejere ikke kan udnytte de billigste elpriser om natten.
I stedet er de nødt til at lade i de dyrere ydertimer, hvilket øger omkostningerne ved at eje en elbil.
Volkswagen Personbiler i Danmark bekræfter problemet, men oplyser, at de ikke kender omfanget.
“Nogle af vores kunder er ramt, men vi har kun modtaget et begrænset antal henvendelser,” lyder det fra Thomas Hjortshøj, pressechef hos Volkswagen Personbiler i Danmark.
Ny softwareopdatering på vej
Ifølge Volkswagen skyldes den nedsatte ladeeffekt en beskyttelse af bilens hardware mod udsving i ladenetværket.
Det mindre toleransvindue betyder, at nogle biler automatisk skifter fra trefaset til tofaset opladning.
Der arbejdes dog på en løsning, og en ny softwareopdatering forventes at blive tilgængelig inden sommer.
Indtil da må elbilsejere leve med længere opladningstider og potentielt højere ladeudgifter.