Volvo 480 ES

For 25 år siden kom bilen, der blev begyndelsen på enden for den baghjulstrukne Volvo



13. oktober, 2010 - kl. 08:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

I dag er alle Volvoer enten forhjuls- eller firehjulstrukne, men sådan var det langt fra i 1985. Siden 1927 havde den svenske fabrik produceret prægtige, baghjulstrukne biler som Amazon, 240 og 740, men den 15. oktober 1985 offentliggjorde man et billede af den første serieproducerede, forhjulstrukne Volvo - 480 ES. Det blev starten på en ny æra, og fra 1998 var det helt slut med de baghjulstrukne Volvoer.

Volvo 480 ES var den første i en helt ny generation af biler fra Volvo-fabrikken i Holland. Det var ikke bare teknikken med forhjulstræk, der adskilte 480 fra andre Volvo'er, det traktortunge design var også afløst af en mere dristig kileform.

480 ES var en 2+2 personers bil med bagende som en herregårdsvogn og bagklap i glas. Den havde klapforlygter, og den klassiske Volvo-grill med den diagonale liste var blevet forvist ned under den forreste kofanger.
Ikke alene så den pivfræk ud (set med datidens øjne...), den var også sjov at køre med dynamiske køreegenskaber, der matchede det sportslige udseende. Og det på trods af beskedne 109 hk fra en 1,7 liters benziner med elektronisk brændstofindsprøjtning. I 480 var motoren tværstillet for første gang i en Volvo, og den trak på forhjulene via en femtrins gearkasse.
Turbo i 1988

I modelår 1988 kom en turbovariant til. Volvo 480 Turbo havde en elektronisk styret turbolader med intercooler, som øgede ydelsen til 120 hk og skød en tophastighed over 200 km/timen. I 1993 blev den normale sugemotor skiftet ud med en 2,0’er med 110 hk og langt bedre drejningsmoment.

 

Af forskellige grunde blev en planlagt introduktion af 480 i USA aldrig ført ud i livet. En af årsagerne var ES-variantens beskedne ydelse. ES medvirkede dog til, at Volvo nåede de forventede salgstal, og i årene 1985-1995 blev der produceret i alt 76.375 eksemplarer af Volvo 480.

Den måde at designe en bil på - med en kompakt drivline foran, der giver bedre plads i kabinen - var ny hos Volvo, men bredte sig snart til hele produktprogrammet. Næste forhjulstrukne model var de hollandsk producerede 440/460, og i 1992 kom den større 850, der blev produceret i Göteborg.

Den sidste 480 trillede af samlebåndet i Holland samtidig med, at den nye S40 blev introduceret, den 7. september 1995.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen