Volvo S60

Det stolte svensk-kinesiske mærke er klar med sin nye store satsning, S60. Som noget nyt ligner den nye 4-dørs sedan faktisk noget, der er i stand til at dele flade ud til Audi A4 & Co!



10. februar, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Goddaw til dynamik

Den mest dynamiske model nogensinde. Det er, hvad Volvo kalder deres nye våben i den prestigetunge del af mellemklassen. Det er en hentydning til designet, der er ganske coupéformet af en sedan med fire døre at være, men også under skallen skulle der være skruet helt ned for morfar og helt op for drengerøv.

Volvo bebuder nemlig, at de i arbejdet med chassiset har bevæget sig ind på områder, hvor de aldrig har været før. Det betyder, at styreegenskaberne er forbedrede, og at fjedre og støddæmpere er stivere end i nogen tidligere Volvo.

Farvel til 5-cylindret benzinmotor

Den nye S60 betyder et farvel til den herlige 5-cylindrede benzinmotor, der siden Volvo 850 afløste Volvo 240 i starten af 1990'erne har sunget skønsang i Volvos mellemklassemodel. Den nye topmodel, T6, bliver udstyret med en 6-cylindret rækkemotor på 3,0 liter, og derudover kommer benzinprogrammet til at bestå af en ny generation af 4-cylindrede turbomotorer med direkte indsprøtning, kaldet GTDi. I første omgang lanceres T6 og 2,0T, senere følger T5, T4 og T3:

T6 (3,0 - 304 hk/440 Nm - 9,8 km/l)

2,0T (203 hk/300 Nm - 12,7 km/l)

T5 (2,0 - 240 hk/320 Nm)

T4 (1,6 - 180 hk/240 Nm)

T3 (1,6 - 150 hk/240 Nm)

På dieselsiden lever de 5-cylindrede maskiner videre, dog med få modifikationer og forbedret brændstoføkonomi. Senere følger en vældigt sparsommelig 4-cylindret økoudgave, DRIVe, der nok skal få en sheik eller to til at ryste opgivende på hovedet. Der er tale om:

D5 (2,4 - 204 hk/420 Nm - 16,9 km/l)

D3 (2,0 - 163 hk/400 Nm - 19,2 km/l)

DRIVe (1,6 - 115 hk/270 Nm - 23,3 km/l)
Goddaw til endnu mere sikkerhed

Det er svært at forestille sig en ny Volvo uden nye sikkerhedsfeatures. Den nye S60 er da også beriget med et par stykker, der især kommer fodgængere og forankørende til gode.

City Safety er standard. Systemet bremser bilen automatisk, hvis føreren sidder med tankerne oppe mellem benene på månedens connery-babe, når en forankørende bremser ned eller stopper. Systemet træder også til, hvis føreren kører for hurtigt hen imod et stationært objekt. Systemet fungerer ved hastigheder under 30 km/t.








Pedestrian Detection er ekstraudstyr. Systemet opdager fodgængere, der forvilder sig ud foran bilen, advarer føreren og bremser bilen, hvis ikke føreren er hurtig nok på pedalen.
Velkommen til!

Med den nye S60 begynder Volvo at ligne en bil, man kan være bekendt at føre sig frem i, også selvom man hverken spiller golf eller hænger ud med det grå guld nede på lystbådehavnen hver weekend. Der er endnu ingen forlydender om danske priser, men fuck det, Connery.dk siger: Godt arbejde!
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen