Bilproducenter
10 japanske sportsvogne næsten ingen taler om – men burde!
Disse biler minder os om, at bilverdenen gemmer på utallige skatte – hvis man tør kigge lidt ud over de sædvanlige klassikere. Hvilken af dem ville du tage på en søndagstur i?
Preveen at English Wikipedia, CC BY 3.0 via Wikimedia Commons
Vi elsker Supra, RX-7 og Skyline – men hvad med de skjulte helte? Her er ti japanske sportsvogne, som måske fløj under radaren, men som leverer vaskeægte køreglæde og fascinerende teknik.
Tommykaira ZZII – Japans ubesungne superbil
Tokumeigakarinoaoshima, CC0, via Wikimedia Commons
Bygget til Le Mans men aldrig sat i produktion. ZZII havde en twin-turbo Skyline GT-R-motor og firehjulstræk – pakket ind i et kulfiberchassis. Med over 500 hk og et design der ligner noget fra en anime, er den et af de mest episke “what if”-øjeblikke i bilhistorien.
Læs også:
Autozam AZ-1 – Kei-bilen med mågevingedøre
Tobias ToMar Maier, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Forestil dig en mikroskopisk sportsvogn med midtmotor, baghjulstræk og mågevinger. Det lyder som en joke, men Mazda mente det seriøst. AZ-1 er en charmerende lille bil, der beviser, at sjov ikke handler om hestekræfter, men om karakter.
Eunos Cosmo – Luksusrotoren du måske aldrig har hørt om
NAParish, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Mazda gik all-in på teknologi med Eunos Cosmo: Touchscreen (i 1990!), tre-rotors Wankelmotor og twin-turbo. En Grand Tourer for dem, der elsker innovation og komfort – og som tør vælge noget andet end tyske alternativer.
Toyota Celica GT-Four ST165 – Rally-DNA for gaden
Charles from Port Chester, New York, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
ST165 var Toyotas første firehjulstrukne rallybil til gaden. Den startede en æra og lagde grunden til Toyotas succes i WRC. Den ser måske anonym ud i dag, men den gemmer på råstyrke og rallyhistorie.
Nissan Saurus Jr. – Raceklar fra dag ét
Zenmaxer, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Bygget kun til én-mærkes-løb i Japan, men Saurus Jr. er en ægte banemaskine med vægt og balance i fokus. Tænk Lotus Elise – bare endnu mere kompromisløs og japansk.
Mitsuoka Orochi – Designet du aldrig glemmer
Oq10pass, CC0, via Wikimedia Commons
Det ligner en Lamborghini… der har haft en meget lang dag. Orochi deler dele med Honda og har en midtmonteret V6’er – men det er designet, der skiller sig ud. En bil så sær, at du enten elsker eller hader den – men du glemmer den ikke.
Isuzu Piazza Turbo – Giugiaro-magi med turbo
TTTNIS, CC0, via Wikimedia Commons
Designet af den italienske mester Giugiaro, men med japansk teknik og en punchy turbomotor. Piazza (også kendt som Impulse) er en ægte outsider med stil og 80’er-attitude.
Honda Beat – Små dimensioner, stor personlighed
Guyon from Richmond, VA, United States of America, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
Kei-roadsteren med baghjulstræk og motoren placeret bag sæderne. Det lyder næsten som en mini-Ferrari, og på de rette veje føles det også sådan. Beat er beviset på, at “mindre er mere” virkelig gælder bag rattet.
Suzuki Cappuccino – Smil på dåse
Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
En anden kei-roadster med kultstatus. Cappuccino er let, agil og sjov. En ideel begynderbil for entusiaster – eller en samlerbil for dem, der elsker charmerende japansk ingeniørkunst.
Nissan Pulsar GTI-R – Rallyraketten du glemte
Tokumeigakarinoaoshima, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
En hatchback med turbo, firehjulstræk og rallyarv? Ja tak! Pulsar GTI-R var klar til gruppe A-rally og er en skjult drøm for dem, der elsker kompakte biler med bid.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: