Nyheder
10 ting du (helt sikkert) ikke vidste om Aston Martin Vulcan (820 hk, hyperbil)
Aston Martin Vulcan er en kompromisløs baneracer, skabt for at demonstrere, hvad mærket kunne præstere uden at tage hensyn til, hvad der er tilladt på offentlig vej. Med kun 24 eksemplarer bygget og en V12-motor med 820 hk er Vulcan blandt de mest ekstreme biler, Aston Martin nogensinde har produceret. Her er 10 ting, du måske ikke vidste om denne sjældne hyperbil.
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Aston Martin Vulcan er en kompromisløs baneracer, skabt for at demonstrere, hvad mærket kunne præstere uden at tage hensyn til, hvad der er tilladt på offentlig vej. Med kun 24 eksemplarer bygget og en V12-motor med 820 hk er Vulcan blandt de mest ekstreme biler, Aston Martin nogensinde har produceret. Her er 10 ting, du måske ikke vidste om denne sjældne hyperbil.
#1: Kun til banekørsel
Kevin Decherf from Nantes, France, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons
Vulcan er udviklet udelukkende til banekørsel og er ikke godkendt til brug på offentlig vej. Den blev skabt for at give ejerne en rendyrket raceroplevelse – indpakket i en eksklusiv Aston Martin-ramme.
Læs også:
#2: En 7,0-liters V12 uden turbo
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
I en tid hvor turboer dominerer superbilverdenen, valgte Aston Martin at udstyre Vulcan med en suveræn 7,0-liters, naturligt aspireret V12, der leverer en rå og lineær kraftudvikling.
#3: Kulfiber-monocoque for letvægt
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Chassis og karrosseri er fremstillet i kulfiber, hvilket giver bilen en ekstremt lav vægt og høj stivhed – præcis som en ægte racerbil.
#4: 820 hestekræfter med baghjulstræk
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Vulcan sender sine 820 hk direkte til baghjulene via en sekventiel gearkasse, hvilket giver en kompromisløs køreoplevelse, der kræver respekt fra føreren.
#5: Avanceret aerodynamik
John Tiffin, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, via Wikimedia Commons
Med en enorm frontsplitter, stor bagvinge og markant diffuser genererer Vulcan massive mængder downforce – mere end en Aston Martin Vantage GT3-racer – hvilket sikrer ekstremt greb i sving.
#6: Individuelt tilpasset til ejeren
Oast House Archive / Aston Martin Vulcan at Goodwood Festival of Speed
Hver Vulcan blev bygget efter ejerens ønsker, både hvad angår farver, materialer og opsætning. Aston Martin tilbød også kørekurser for at hjælpe ejerne med at mestre bilens potentiale.
#7: Funktion frem for komfort
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Kabinen er spartansk og designet med fokus på funktion frem for komfort. Racingsæder, 6-punkts seler og motorsportsinspireret instrumentering understreger bilens formål som rendyrket banemaskine.
#8: Et lukket ejernetværk
Ekem, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Vulcan-ejere blev inviteret til eksklusive banedage organiseret af Aston Martin, hvor de kunne køre bilen under sikre og professionelle forhold sammen med andre Vulcan-ejere.
#9: Kun 24 eksemplarer bygget
Edvvc from London, UK, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikimedia Commons
Aston Martin byggede kun 24 Vulcan-eksemplarer, hvilket gør den til en af de mest sjældne modeller i mærkets historie – og en eftertragtet samlerbil.
#10: En forløber for Aston Martins fremtid
MrWalkr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Selvom Vulcan aldrig var beregnet til gaden, blev mange af dens teknologier, aerodynamiske løsninger og designlinjer videreført til senere modeller som Valkyrie og Valhalla.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: