Gallery
10 ting du ikke vidste om Ferrari 812 GTS
Ferrari 812 GTS er en af de mest spektakulære biler, som den italienske sportsvognsproducent nogensinde har bygget. Men selvom du måske har hørt motorlyden eller set den på YouTube, er der masser af detaljer, som kun de færreste kender til. Her får du 10 overraskende facts om Ferrari 812 GTS – og vi starter i det små og slutter med den vildeste detalje.
Calreyn88, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Ferrari 812 GTS er en af de mest spektakulære biler, som den italienske sportsvognsproducent nogensinde har bygget. Men selvom du måske har hørt motorlyden eller set den på YouTube, er der masser af detaljer, som kun de færreste kender til. Her får du 10 overraskende facts om Ferrari 812 GTS – og vi starter i det små og slutter med den vildeste detalje.
#1: Et navn med historie
先従隗始, CC0, via Wikimedia Commons
Navnet “812” er ikke bare tilfældigt valgt. Det refererer til bilens 800 hestekræfter og 12-cylindrede motor – en tradition Ferrari har fulgt i årtier. “GTS” står for Gran Turismo Spider og markerer dens cabriolet-status.
Læs også:
#2: Første V12 Spider i årtier
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Ferrari 812 GTS er faktisk den første serieproducerede V12 Spider fra Ferrari siden 1969, hvor 365 GTS4 Daytona Spider så dagens lys. En vigtig milepæl for fans af åbne superbiler.
#3: Utroligt aerodynamisk uden tag
Calreyn88, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Selvom bilen er en cabriolet, har Ferrari brugt masser af timer i vindtunnelen for at sikre, at den stadig klæber til vejen ved høje hastigheder – selv uden tag. Små aerodynamiske tricks skjuler sig overalt.
#4: En skjult akustisk oplevelse
Alexander-93, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Når taget er nede, er der designet særlige luftkanaler, som sender lyden fra V12-motoren direkte ind i kabinen. Det giver en helt unik akustisk oplevelse for føreren – en slags indbygget koncert.
#5: Lynhurtigt foldetag
Renek78, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Taget er fuldautomatisk og kan åbnes eller lukkes på blot 14 sekunder – selv mens bilen kører op til 45 km/t. Perfekt til hurtige vejromslag på landevejen.
#6: Specialdesignet chassis
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
812 GTS er ikke bare en 812 Superfast uden tag. Ferrari har forstærket karrosseriet og optimeret vægtfordelingen for at bevare den legendariske køreegenskab, som Ferrari er kendt for.
#7: Unikke farvemuligheder
Calreyn88, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
812 GTS kan bestilles i nogle helt særlige farver, som ikke tilbydes på andre Ferrari-modeller. Farver som Rosso Portofino og Blu Tour de France er blandt de mest populære valg.
#8: Avanceret baghjulsstyring
Calreyn88, CC BY-SA 4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
For bedre manøvredygtighed i sving og ved parkering har Ferrari udstyret bilen med baghjulsstyring. Systemet justerer baghjulenes vinkel afhængigt af hastigheden og vejforholdene.
#9: 0-100 km/t på rekordtid
Y.Leclercq, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
812 GTS kan ramme 100 km/t på blot 3 sekunder. Det er utroligt for en åben V12-sportsvogn og skyldes den lynhurtige 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og Ferraris sofistikerede traction control.
#10: Verdens kraftigste serieproducerede cabriolet
Calreyn88, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Det mest imponerende: Ferrari 812 GTS er verdens kraftigste serieproducerede cabriolet med sine 800 hk fra en naturligt aspireret V12-motor. En teknologisk triumf og en bil, der skriver sig ind i historiebøgerne.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: