Vemira
Top 8: Mazda MX-5 i alle varianter – fra klassiker til moderne køremaskine
Mazda MX-5 – også kendt som Miata – er en af bilverdenens største ikoner. Den lille, lette roadster har siden sin debut i 1989 formået at fastholde sjælen i ægte køreglæde. I dag findes der adskillige versioner og specielle udgaver, der hver især har tilføjet noget unikt til modellen. Her får du en nedtælling fra den mindst til mest ikoniske og effektive MX-5-variant.
Vrsooo, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Mazda MX-5 – også kendt som Miata – er en af bilverdenens største ikoner. Den lille, lette roadster har siden sin debut i 1989 formået at fastholde sjælen i ægte køreglæde. I dag findes der adskillige versioner og specielle udgaver, der hver især har tilføjet noget unikt til modellen. Her får du en nedtælling fra den mindst til mest ikoniske og effektive MX-5-variant.
#8: NA (1989–1997) – Den originale klassiker
Alexander-93, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Den første generation af MX-5, med pop-up forlygter og lav vægt, blev hurtigt en kultklassiker. Den var inspireret af britiske roadstere, men med japansk pålidelighed og enkel teknologi. Med en 1.6 eller 1.8 liters motor og baghjulstræk blev den synonym med rendyrket køreglæde.
Læs også:
#7: NB (1998–2005) – Evolution uden revolution
NB-generationen bevarede det meste fra NA, men fik fastmonterede forlygter og et lidt mere moderne udtryk. Køreegenskaberne blev forfinet, kabinen mere komfortabel, og modellen blev en smule tungere – men uden at miste sin sjæl. Særlige versioner som NB FL (facelift) havde lidt mere power og bedre udstyr.
#6: NC (2006–2015) – Den største og mest komfortable
IFCAR, Public domain, via Wikimedia Commons
NC-generationen er ofte udskældt blandt purister, men det er den mest rummelige MX-5 til dato. Med en 2.0 liters motor og mere komfortable køreegenskaber blev den en god hverdags-roadster. Elektrisk foldetag (RC-version) og bedre sikkerhedsudstyr gjorde den moderne – men på bekostning af lidt af den oprindelige lethed.
#5: ND (2015–) – Tilbage til rødderne
EurovisionNim, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
ND-generationen er en tilbagevenden til det lette koncept. Lav vægt, aggressivt design og præcise køreegenskaber har gjort den populær blandt entusiaster. Med 1.5 og 2.0 liters motorer og en fin balance er den moderne MX-5 tro mod den oprindelige filosofi – men med nutidens teknologi.
#4: 30th Anniversary Edition (2019)
Calreyn88, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
For at fejre 30 år med MX-5 lavede Mazda en specialmodel med iøjnefaldende Racing Orange lakering, Recaro-sæder, smedede hjul og Brembo-bremser. Denne version er både samlerobjekt og køremaskine, der balancerer rå performance og æstetik i én pakke.
#3: Eunos Roadster (JDM-specifik NA)
Motokoka, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Eunos var navnet på MX-5 i Japan, og JDM-versionerne havde særlige detaljer som LSD (limited slip differential), Bilstein-dæmpere og særlige farver. Disse versioner er kendt for at have været de bedst sammensatte og mest rendyrkede køremaskiner fra NA-æraen.
#2: MX-5 Cup Car – Racerens valg
SmackJam, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
MX-5 Cup er en international racerklasse med standardiserede racerbiler baseret på ND-generationen. Disse biler er skabt til bane og har opgraderet affjedring, sikkerhedsbur og letvægtskomponenter – og viser hvor meget potentiale, der ligger i den lille roadster.
#1: ND 2.0 SkyActiv G (184 hk) – Den mest komplette MX-5 til dato
Kickaffe (Mario von Berg), CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Den nyeste version med 2.0 liters motor og 184 hk kombinerer lav vægt, højteknologisk motor og perfekt balance. Med forbedret gearkasse, skarpere speederrespons og uovertruffen styring er dette den mest helstøbte MX-5 nogensinde. Den kan bruges til daglig – og til weekendture i bjergene. En moderne legende.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: