Vemira
7 ting du ikke vidste om: Saab JAS 39 Gripen
Saab JAS 39 Gripen er måske ikke det mest kendte kampfly uden for forsvarskredse, men det svenske multirole-fly har en række fascinerende egenskaber og en unik historie, der gør det værd at kende. Her kommer syv overraskende og spændende fakta om Gripen, der viser, hvorfor det lille nordiske fly er en stor spiller på verdens militære scene.
Tuomo Salonen / SIMFinnish Aviation Museum, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
Saab JAS 39 Gripen er måske ikke det mest kendte kampfly uden for forsvarskredse, men det svenske multirole-fly har en række fascinerende egenskaber og en unik historie, der gør det værd at kende. Her kommer syv overraskende og spændende fakta om Gripen, der viser, hvorfor det lille nordiske fly er en stor spiller på verdens militære scene.
#1: Designet til at lande på almindelige veje
© Milan Nykodym, Czech Republic, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Gripen blev specifikt udviklet til at kunne operere fra korte og primitive landingsbaner – herunder almindelige motorveje. Sverige forberedte sig under Den Kolde Krig på et scenarie, hvor store lufthavne ville blive ødelagt, og flyene derfor skulle kunne lette og lande fra vejnettet i skovområder. Det krævede kort start- og landingsdistance samt robust design.
Læs også:
#2: Kan flyves med én pilot og fuldt overblik
Konflikty.pl (Attribution or Attribution), via Wikimedia Commons
Gripen er konstrueret med fuld fokus på én pilot, hvilket betyder, at cockpittet er ekstremt brugervenligt og giver maksimal situationsforståelse. Med avancerede HUD-displays, stemmestyring og sensorfusion kan én person kontrollere flyet i komplekse missioner – noget som mange andre kampfly kræver to personer til.
#3: Har en bemærkelsesværdig lav driftsomkostning
Julian Herzog (Website), CC BY 4.0
Sammenlignet med eksempelvis F-35 og Eurofighter Typhoon har Gripen markant lavere omkostninger pr. flyvetime. Det skyldes blandt andet det modulopbyggede system og en effektiv motor. Det gør flyet attraktivt for mindre lande med begrænsede forsvarsbudgetter.
#4: Udviklet med hjælp fra flere lande
Airwolfhound from Hertfordshire, UK, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Selvom Gripen er et svensk fly, har udviklingen involveret internationale partnere. Den avancerede radar kommer fra britiske GEC-Marconi (nu Leonardo), mens motoren er amerikansk – en General Electric F404, licensbygget af Volvo Aero. Gripen er et resultat af globalt samarbejde.
#5: Navnet “JAS” betyder mere end du tror
Ernst Vikne, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
“JAS” står for “Jakt, Attack, Spaning” – det svenske ord for “jagt, angreb og rekognoscering”. Det understreger flyets multirole-karakter, da det er designet til at kunne udføre luftkamp, jordangreb og overvågningsmissioner – alt i ét fly, uden at skulle ændre konfiguration.
#6: Gripen E er klar til fremtiden
Nick / from United Kingdom, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
Den nyeste version, Gripen E, er udstyret med topmoderne elektronik, AESA-radar, IRST-sensorer og elektronisk krigsførelse, hvilket gør den til et af de mest avancerede kampfly i sin klasse. Den er skabt til at matche og overgå langt dyrere alternativer på slagmarken.
#7: En svensk succes på eksportmarkedet
Tuomo Salonen / SIMFinnish Aviation Museum, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
Trods Sveriges relativt lille militære profil har Gripen formået at bryde igennem på eksportmarkedet. Lande som Sydafrika, Brasilien, Thailand, Ungarn og Tjekkiet har valgt Gripen som deres primære kampfly, ofte netop på grund af dets ydeevne, pris og pålidelighed.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: