Bilproducenter
MG: Fra værksted i Oxford til elektrisk comeback – bilhistoriens charme over et århundrede
MG er mere end et bilmærke – det er en rejse fra håndlavede britiske sportsvogne til moderne elektrisk design og global passion. En legende, der trods storme og kriser stadig kører videre med både nostalgi og futuristisk glans.
Forestil dig MG som den lille sportsvogn, der startede som en kærligt modificeret Morris – og endte med at rulle hele verdens sjæl ind i hver kobling og gearskifte. MG er et brand født af passion og drømme om fart, stil og nuance siden 1924.
En vision fødes
MGs oprindelse ligger i Morris Garages – William Morris’ bilforretning i Oxford. Her begyndte Cecil Kimber at skabe “Kimber Specials” – sportslige, opgraderede versioner af Morris-biler. Navnet MG (Morris Garages) blev officielt først i 1924, da “Octagon”-emblemet blev registreret. Det første egentlige MG blev introduceret i 1930, da M.G. Car Company blev selvstændig.
Sportslig elegance som signatur
Med åbne to-sæders roadstere som T‑serien, MGA og ikoniske MGB-modeller cementerede MG sin plads i bilernes hall of fame. Teknik, finesse og køreglæde i små, elegante chassis blev deres varemærke.
Ændringernes spil – op & (urte)brand
Fra 1952 til 2000 skiftede MG hænder mellem store britiske bilgrupper – fra BMC og British Leyland til Rover. I 2005 gik MG Rover Group konkurs. Men i 2007 gjorde mærket comeback under den kinesiske gigant SAIC, og i 2011 introducerede MG 6 – det første moderne MG-produkt i 16 år i Storbritannien.
MG i dag – motivation, genfødsel og EV-fokus
Nu er MG en genfødt sportsvognsdrøm i eldragt. Brandet fejrede sin 100-årsdag og introducerede Cyberster – verdens første masseproducerede el-roadster tilføjet den elektriske MG IM6 SUV, der måske bliver deres svar på Tesla. MG er nu UK’s hurtigst voksende bilmærke, og 2025-salgstallene i Sevilla viser mærkets stærke comeback i Europa.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: