Aston Martin Rapide

Imens Porsches designere har brugt blåhvaler som inspiration til deres Panamera, har Aston Martins designere skabt den kønneste 4-personers coupe, solen længe har set!



7. oktober, 2009 - kl. 21:50
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Rapide er navnet, og ja, det udtales på samme måde som coupeversionen af den legendariske Skoda 130 med tilnavnet Rapid. Derudover har de to heldigvis intet til fælles.

Aston Martin Rapide blev vist første gang som konceptbil i 2006, og det færdige resultat stod på årets biludstilling i Frankfurt.

Hvor Mercedes har valgt at give mågevingedørene en renæssance i den nye SLS, hævder Aston Martin at have forsynet Rapid med svanevingedøre. Det vil sige, at de rammeløse døre ikke svinger lige ud, men også åbner en smule opad. Hvad det gavner, melder historien ikke noget om, men det ser blæret ud!


Der er tale om en 4-personers, 5-dørs coupe, der skal konkurrere direkte med Porsche Panamera. Det 502 cm lange karrosseri er fremstillet af aluminium og kompositmaterialer. Designet følger den stil, som danske Henrik Fisker slog an, da han tegnede Aston Martin DB9, der blev præsenteret i 2004.

I bagagerummet er der plads til 301 liter pakkenelliker med bagsæderne oppe, og hvis turen går til lossepladsen, er det bare at lægge bagsæderne ned. På den måde bliver der plads til 750 liter haveaffald, hvis ellers ejeren kan nænne det.

Bagsædepassagererne kan fornøje sig i to seperate sportssæder, og på trods af en lav siddeposition skulle der, ifølge Aston Martin, også være et glimrende udsyn fra bagsæderne.

Som standard er der varme i alle fire sæder, og som ekstraudstyr kan de også forsynes med ventilation.

Listen over standardudstyr prydes desuden af 20” alu-ruller, en paraply monteret i bagagerummet og et musikanlæg på 1000 Watt leveret af Bang & Olufsen.

Aston Martin Rapide er forsynet med et 12-cylindret pumpeværk på 6,0 liter, der leverer 477 hypper ved 6.000 o/min og et drejningsmoment på 600 nm ved 5.000 o/min.

Som standard bliver kræfterne sendt til baghjulene via en 6-trins Touchtronic automatgearkasse, og hvis humøret er til det, har den heldige chauffør mulighed for selv at skifte gear med magnesiumpaler ved rattet. Alt i alt skulle det være nok til at skubbe den 1.950 kg tunge krabat op på 100 km/t i løbet af 5,3 sekunder og videre til en tophastighed på 303 km/t.

Den danske importør forventer at få den første Rapide til Danmark i marts 2010. Prisen ender lige omkring 4,2 millioner kroner inklusiv danske afgifter. Drenge: I kan godt begynde at spare op!

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen