Nyheder

Audi Aicon er en af de videste konceptbiler fra tyskerne – nogensinde

Audi Aicon – Audis bud på den ultimative autonome luksussedan

Audi Aicon er en af de videste konceptbiler fra tyskerne – nogensinde
Audi Aicon - Foto: Mikkel M. Vermeulen

Audi Aicon er måske den mest radikale konceptbil, Audi nogensinde har lavet.

Forestil dig den fremtid som mange af SciFi filmene viser – den hvor du sætter dig ind i en luksusbil – uden rat, uden pedaler – og hvor bilen selv sørger for alt fra rutevalg til køredynamik. Det er præcis den fremtid, Audi havde i tankerne, da de skabte Aicon tilbage i 2017(!) for år siden.

Aicon er en komplet autonom luksus-sedan, designet til at køre på niveau 5-autonomi – hvilket betyder, at bilen fuldstændig kan køre selv, uden behov for menneskelig indblanding.

Design – En vision for fremtidens Audi

Audi Aicon er skabt med udgangspunkt i Audis fremtidige design-DNA – og den er en videreudvikling af de linjer, vi allerede har set på modeller som Audi A8 og Audi e-tron GT:

Singleframe-grill – Selvom elbiler ikke behøver køling, er Audis karakteristiske grill stadig en del af designet – men her er den fyldt med avancerede LED-lys.
Suicide doors – Både for- og bagdøre åbner i modsatte retninger, så der skabes en bred åbning uden en midterstolpe.
Glaspartier hele vejen rundt – For at maksimere udsynet og gøre kabinen lys og rummelig.
22-tommer aerodynamiske fælge – Skabt for at reducere luftmodstand og optimere rækkevidden.

Aicon måler hele 5,4 meter i længden – det er næsten samme størrelse som en Audi A8 med lang akselafstand – men på grund af elbilsplatformen er akselafstanden endnu længere, hvilket giver masser af plads i kabinen.

Indretning

Kabinen er et af de mest radikale elementer ved Aicon – for der er hverken rat eller pedaler. Aicon er tænkt som en luksuriøs lounge på hjul, hvor passagererne kan slappe af og lade teknologien klare arbejdet:

Drejbare sæder – Forsæderne kan rotere 15 grader for at give passagererne mulighed for at vende mod hinanden.
OLED-skærme hele vejen rundt – Der er skærme i dørene, på instrumentbrættet og endda i loftet.
Berøringsfølsomme overflader – Hele kabinen er designet med touch-funktionalitet – ingen fysiske knapper.
Adaptiv belysning – Belysningen ændrer sig efter tidspunkt på dagen og passagerernes humør.

Teknologi – Selvkørende på niveau 5

Audi Aicon er skabt til fuld autonomi – niveau 5 på SAE-skalaen – hvilket betyder, at den kan køre selv i enhver tænkelig situation:

Lidar, radar og kameraer – Bilen er udstyret med en komplet 360-graders overvågning af omgivelserne.
AI-baseret navigation – Aicon lærer selv ruter og kan kommunikere med både andre biler og vejnettet.
Adaptiv kørsel – Bilen tilpasser sig førerens præferencer og kørestil – og kan endda genkende stemmer.

Audi præsenterede Aicon som en del af deres fremtidige satsning på selvkørende teknologi – og selvom niveau 5-autonomi stadig er et stykke væk, er Aicon et eksempel på, hvor det hele er på vej hen.

Elektrisk drivlinje – Kraft og rækkevidde

Audi Aicon er udstyret med et elektrisk drivsystem baseret på fire individuelle elmotorer – en ved hvert hjul – hvilket giver mulighed for firehjulstræk og individuel momentstyring:

Effekt: Ca. 350 kW (476 hk)
Moment: 800 Nm
0-100 km/t: Under 4,5 sekunder
Rækkevidde: Op til 800 km på en opladning
Batteri: Faststof-batteri med hurtigopladning – 80 % på 30 minutter

Audi har valgt faststof-batterier i Aicon – hvilket er den næste store teknologi inden for elbiler. Faststof-batterier er lettere, mere sikre og har højere energitæthed end traditionelle lithium-ion-batterier.

Kørekomfort og styring

Da Aicon er fuldt selvkørende, er den designet til maksimal komfort snarere end sportslig kørsel – men takket være det intelligente firehjulstræk og momentstyring kan bilen stadig præstere imponerende køreegenskaber:

  • Adaptivt luftaffjedringssystem – Justerer affjedringen individuelt for hvert hjul.
  • Firehjulsstyring – Baghjulene drejer med eller imod forhjulene afhængigt af hastighed.
  • Aktiv dæmpning – Bilen analyserer vejens overflade og justerer dæmpningen i realtid.

Audi Aicon – Kommer den i produktion?

Audi har ikke planer om at sætte Aicon i serieproduktion i sin nuværende form – men teknologien og designfilosofien er allerede på vej ind i Audis modelprogram:

✅ Singleframe-grillen er allerede på plads i Audi e-tron-modellerne.
✅ Det fuldt digitale cockpit er allerede integreret i Audi Q8 og Audi A6.
✅ Faststof-batterier bliver sandsynligvis introduceret i Audi e-tron fra 2025.

Aicon er fremtiden – Men hvor langt er vi fra den?

Selvom fuld autonomi stadig er år væk, er teknologien bag Aicon allerede på vej ind i Audis modelprogram. Og hvis Audi holder fast i visionen om en elektrisk luksus-sedan med 800 km rækkevidde og niveau 5-autonomi – så er fremtiden lys for Audi.

Aicon er ikke en bil, vi kommer til at se på vejene lige med det samme – men den er et glimt af, hvad vi kan forvente af Audi i de kommende år.

Jeep Wrangler 4xe Blueprint Concept

Læs også: Jeep Wrangler 4xe Blueprint Concept

Škodas nye Elroq vinder Red Dot Award for sit markante design

Læs også: Škodas nye Elroq vinder Red Dot Award for sit markante design