Audi quattro concept

Hvis en Audi RS 5 er for stor og klodset...



2. november, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

…Så kan Audi quattro concept være løsningen. Det er i hvert fald Audi RS 5, der har været udgangspunktet for det meget kraftige ’make over,’ der har resulteret i konceptbilen quattro concept.

En RS 5 vejer 1.725 kg, og det satte Audis udviklingsingeniører sig for at gøre bedre. De startede med at forkorte akselafstanden 150 mm og taglinjen sænkede de med cirka 40 mm. Det kostede bagsæderne.

Det kraftigt modificerede karosseri er primært fremstillet af aluminium, mens motorhjelmen, bagklappen og andre komponenter er fremstillet af kulfiber.
Den 4,2 liters suge-V8’er fra RS 5 skiftede de ud med en lettere, turboladet, 5-cylindret rækkemotor på 2,5 liter, der har rødder i Audi TT RS. Med lidt hokus-pokus hist og her yder maskineriet 408 hk og 480 Nm fra bare 1.600 o/min i quattro concept.

Konstruktionens lave vægt havde en positiv sideeffekt på andre af bilens komponenter som for eksempel gearkassen, undervognen og bremsesystemet. Det betyder, at Audi quattro concept blot vejer 1.300 kg, og det giver en 0-100-tid på 3,9 sekunder. Til sammenligning tager en RS 5 4,6 sekunder om den samme manøvre, til trods for at den har 450 hk.
'84 Audi Sport quattro
Opskriften med at tage en coupé, forkorte akselafstanden og give den en 5-cylindret turbomotor er ikke ny for Audi. Faktisk er quattro concept bygget i anledning af, at den første Audi quattro blev præsenteret for 30 år siden. I 1984 kom Audi Sport quattro, der var en videreudvikling af Audi quattro Coupé med forkortet akselafstand på bare 222 cm og 306 hk fra en 5-cylindret motor med mølle.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen