Audi R8 GT

Bedst som Audi R8 Spyder er ved at blive en kold nyhed, lancerer ringenes herre den hidtil vildeste udgave af den perfektionistiske sportsvogn.



5. maj, 2010 - kl. 08:30
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Har man ikke snart hørt nok om Audi R8?

Jo jo, men før eller siden måtte R8'eren jo finde vej til Connery.dks motorsektion. Og hvilken anledning kunne være bedre end præsentationen af GT-modellen?

Okay da... What's the fuzz about?

Kodeordene er kraftigere, lettere og hurtigere. Ved hjælp af lidt elektronisk optimering yder den 5,2 liters V10'er nu respektable 560 hk og 540 Nm. Slankekuren har lettet R8 GT for 100 kg, så vægten nu er på 1.525 kg. Dermed ryger raketten til 100 km/t på 3,6 sekunder og fra 0-200 på 10,8 sekunder. Topfarten er 320 km/t.

Hvor har den tabt sig 100 kg?

Sådan lidt over det hele, her kommer et par eksempler:

- Forruden er lavet af tyndere glas, og skillevæggen samt ruden og motoren er lavet i polycarbonat. Resultat: 9 kg.

- Bagkofangeren er lavet i kulfiber. Resultat: 5,2 kg.

- Tæpperne i kabinen er tyndere. Resultat: 7,9 kg.

- Mindre støjisolering i motorrummet. Resultat: 2,8 kg.

- Stellet i sæderne er lavet af letvægtsmaterialer. Resultat: 31,5 kg.
Flot nok, men det kan man jo ikke se! Hvordan skelner man en R8 GT fra den alminelige R8?

GT'eren bliver kun fremstillet i 333 eksemplarer, og derfor skal den da også være speciel. Du kan kende den på singleframe-grillen, der er lakeret i mat titangrå, mens grillens gitter er lakeret i matsort. Spoileren under stødfangeren har en dobbelt kant og er lavet af kulfiber. På siden af bilen er de særlige detaljer spejlhusene, der - ligesom de sideblades, der leder luft ind til motoren - er lavet i mat kulfiber.

De største forskelle er dog på agterperronen, hvor GT'eren let kendes på den faste spoiler i kulfiber. Derudover er GT'eren ene om forlygter, der udelukkende er baseret på LED-teknologi.

Det lyder sgu dyrt!

Det er det også! I Tyskland koster den 193.000 €, og omregnet (uden ansvar!) til danske forhold giver det en pris på omtrent 4.000.000 kroner. Det sekventielle R-tronic gear er standard, men der er stadig muligheder for ekstraudstyr som B&O-anlæg og en særlig Race-pakke, der indeholder sikkerhedsbur, H-seler, ildslukker og nødafbryder til batteriet.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen