Audi RS 5 prøvekørsel

Vi tæsker den første RS 5 på danske plader!



12. november, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Ejeren valgte en sort optik pakke, så alle de lister, der normalt er forkromede, er sortlakerede.
Der lyder et kort og intenst vræl fra V8’eren, da jeg trykker på den sølvfarvede startknap, hvorefter motoren lægger sig til ro i tomgang. Og jeg mener ro. Faktisk så meget ro, at jeg kommer til at tvivle på, om RS 5-skiltene bare er til pynt. Tvivlen bliver ikke mindre, da jeg triller ud af København i et forsøg på at finde lidt plads til at lade bilen udfolde sig.
Der lyder et kort og intenst vræl fra V8’eren, da jeg trykker på den sølvfarvede startknap, hvorefter motoren lægger sig til ro i tomgang. Og jeg mener ro. Faktisk så meget ro, at jeg kommer til at tvivle på, om RS 5-skiltene bare er til pynt. Tvivlen bliver ikke mindre, da jeg triller ud af København i et forsøg på at finde lidt plads til at lade bilen udfolde sig.

20" ruller i størrelse 275/30 klæder bilen!
Bilen, vi har fået lov til at låne, er den første RS 5, der er kommet til Danmark igennem den officielle importør. Selvom basisprisen er klækkelige 1.660.780 kroner, er sådan en karl ikke proppet med udstyr, og den glade ejer faldt for mange fristelser, da han gennemgik den lange liste med ekstraudstyr. Derfor ruller bilen på brede 20”-hjul, og den elektroniske begrænsning af topfarten er hævet til 280 km/t, fordi ejeren ikke gider at bøvle med blinkende Porscher i bakspejlet på de tyske motorveje.
Dobbeltkoblingsgearkassen S-tronic måtte forstærkes til RS 5, før den kunne håndtere motorens høje omdrejngstal.
Forandring fryder

I det fjerne hører jeg en V8’er pludre forsigtigt, og imens jeg følger trafikken, skifter det 7-trins S-tronic umærkeligt op igennem gearene, så motoren holder sig under 2.000 o/min. Det eneste, der indikerer, at jeg sidder i en sportsvogn, er den hårde affjedring.
Det er dog som om bilen forandrer sig, da jeg rammer motorvejsrampen, og presser højre pedal i bund. Gearkassen springer lynhurtigt et par gear ned, og nu fyldes kabinen af det vidunderligste vræl fra motoren, imens horisonten kommer stadigt tættere på mig i et skræmmende tempo.

Vrælet bliver aldrig vulgært som brølet fra en amerikansk muskelbil, men bare mere og mere spændstigt, jo tættere omdrejningstælleren kommer på det røde felt ved 8.500 o/min. Hvis en amerikansk muskelbil er en vulgær wrestler, virker RS 5’eren mere som en toptrimmet atlet.

Den lille spoiler kører automatisk op ved 120 km/t.
Da nålen efter ganske kort tid rammer 200 km/t, slipper jeg lidt på pedalen og holder konstant hastighed, så længe trafikken tillader det. Gearkassen lægger hurtigt 7. gear ind, og pludselig er det som om, at intet usædvanligt er sket. B&O-anlægget synger skønsang, motoren er lydløs, og retningsstabiliteten er fremragende – kun speedometernålen afslører, at jeg for et øjeblik siden var vidne til et monster, der for en kort bemærkning var ude af sin hule.
'Dynamic' er vejen frem, for 'Comfort' og 'Auto' er som at køre med en banan i udstødningen...
Kæmpe fejl

Senere finder jeg ud af, at jeg har begået en kæmpe fejl. Bilen har tre forprogrammerede indstillinger af styretøj, speederrespons, gearkassens skifteprogram – og motorlyden. Og nej, det er heldigvis ikke motorlyd fra en højttaler som i en Seat Ibiza Cupra.

Spjældet til højre er bilens mest overflødige detalje - det bør alligevel bare være åbent hele tiden!
I to ud af de fire afgangsrør sidder der et resonansspjæld, der gør en verden til forskel for, hvor meget V8-lyd, der slipper ud i atmosfæren. Jeg har kørt rundt med bilen ’auto,'  hvor spjældene som udgangspunkt er lukkede. Da jeg sætter den over i ’dynamic,' lyder det straks mere rigtigt, for her er spjældene åbne hele tiden. Jeg sparker til den igen, og nu fyldes kabinen af den skønneste V8-bas.
Så var der desværre ikke mere vej tilbage... Vi siger tak for lån!
Vorsprung

Til sidst finder jeg et sted, hvor jeg kan nyde accelerationen uden at forstyrre – eller blive forstyrret af – medtrafikkanter. Fra 0-160 km/t føles som ét langt sug i maven, og da jeg er tilbage på den rigtige side af lovens grænser, slår det mig, at jeg hverken så nogen ESP-lampe blinke eller hørte og mærkede det mindste til hjulspin. Det må være det, de mener med 'Vorsprung durch Technik.'
FAQs
Hvordan klarer den fredagsturen til Mutter-Poetzsch?

Den kommer hurtigt og afstresset derned, der er plads til to korte makkere på bagsædet, og bagagerummet sluger en uges forbrug af Slots og Mokaï for de fire passagerer - hvad mere kan man forlange?

Har den lyst til en ekstra tur i rundkørslen?

Altid! Og selv om quattro-systemet kan sende op til 85% af kræfterne til baghjulet, skal den nok blive på sporet.

Giver den værdi for basseørerne?

Tjo... Konkurrenterne Mercedes C63 AMG og BMW M3 er begge omtrent lige så hurtige, men 200.000 kroner billigere. De fås til gengæld ikke med firehjulstræk, og så sender de nogle knapt så sofistikerede signaler.

Giver det point at parkere den foran Café Victor?

Ja da. Bevares, det er hverken en Maserati eller en Wiesmann, men RS 5 er et stilsikkert valg.

Kan den trække trusseletter af damerne?

Hvis lamsebamsen er typen, der godt kan lide, at farmand ligner en med penge på lommen, skal hun nok finde vej til dig i din RS 5!
Facts
Motor: Benzin, V8, 4.163 ccm. Ingen trykladning.

Ydelse: 
450 hk ved 8.250 o/min

                430 Nm ved 4.000-6.000 o/min

Tophastighed:
280 km/t

Acceleration 0-100:
4,6 sek

Længde/bredde/højde:
465/186/137 cm

Akselafstand:
275 cm

Køreklar vægt:
1.725 kg

Snitforbrug:
9,3 km/l (ikke i 'Dynamic...')

Dækmontering:
275/30 20"

Pris:
1.660.780 kroner plus det løse
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen