Audi RS 5 prøvekørsel
Vi tæsker den første RS 5 på danske plader!
Ejeren valgte en sort optik pakke, så alle de lister, der normalt er forkromede, er sortlakerede.
Der lyder et kort og intenst vræl fra V8’eren, da jeg trykker på den sølvfarvede startknap, hvorefter motoren lægger sig til ro i tomgang. Og jeg mener ro. Faktisk så meget ro, at jeg kommer til at tvivle på, om RS 5-skiltene bare er til pynt. Tvivlen bliver ikke mindre, da jeg triller ud af København i et forsøg på at finde lidt plads til at lade bilen udfolde sig.
20" ruller i størrelse 275/30 klæder bilen!
Dobbeltkoblingsgearkassen S-tronic måtte forstærkes til RS 5, før den kunne håndtere motorens høje omdrejngstal.
I det fjerne hører jeg en V8’er pludre forsigtigt, og imens jeg følger trafikken, skifter det 7-trins S-tronic umærkeligt op igennem gearene, så motoren holder sig under 2.000 o/min. Det eneste, der indikerer, at jeg sidder i en sportsvogn, er den hårde affjedring.
Det er dog som om bilen forandrer sig, da jeg rammer motorvejsrampen, og presser højre pedal i bund. Gearkassen springer lynhurtigt et par gear ned, og nu fyldes kabinen af det vidunderligste vræl fra motoren, imens horisonten kommer stadigt tættere på mig i et skræmmende tempo.
Vrælet bliver aldrig vulgært som brølet fra en amerikansk muskelbil, men bare mere og mere spændstigt, jo tættere omdrejningstælleren kommer på det røde felt ved 8.500 o/min. Hvis en amerikansk muskelbil er en vulgær wrestler, virker RS 5’eren mere som en toptrimmet atlet.
Vrælet bliver aldrig vulgært som brølet fra en amerikansk muskelbil, men bare mere og mere spændstigt, jo tættere omdrejningstælleren kommer på det røde felt ved 8.500 o/min. Hvis en amerikansk muskelbil er en vulgær wrestler, virker RS 5’eren mere som en toptrimmet atlet.
Den lille spoiler kører automatisk op ved 120 km/t.
'Dynamic' er vejen frem, for 'Comfort' og 'Auto' er som at køre med en banan i udstødningen...
Senere finder jeg ud af, at jeg har begået en kæmpe fejl. Bilen har tre forprogrammerede indstillinger af styretøj, speederrespons, gearkassens skifteprogram – og motorlyden. Og nej, det er heldigvis ikke motorlyd fra en højttaler som i en Seat Ibiza Cupra.
Spjældet til højre er bilens mest overflødige detalje - det bør alligevel bare være åbent hele tiden!
Så var der desværre ikke mere vej tilbage... Vi siger tak for lån!
Vorsprung
Til sidst finder jeg et sted, hvor jeg kan nyde accelerationen uden at forstyrre – eller blive forstyrret af – medtrafikkanter. Fra 0-160 km/t føles som ét langt sug i maven, og da jeg er tilbage på den rigtige side af lovens grænser, slår det mig, at jeg hverken så nogen ESP-lampe blinke eller hørte og mærkede det mindste til hjulspin. Det må være det, de mener med 'Vorsprung durch Technik.'
Til sidst finder jeg et sted, hvor jeg kan nyde accelerationen uden at forstyrre – eller blive forstyrret af – medtrafikkanter. Fra 0-160 km/t føles som ét langt sug i maven, og da jeg er tilbage på den rigtige side af lovens grænser, slår det mig, at jeg hverken så nogen ESP-lampe blinke eller hørte og mærkede det mindste til hjulspin. Det må være det, de mener med 'Vorsprung durch Technik.'
FAQs
Hvordan klarer den fredagsturen til Mutter-Poetzsch?
Den kommer hurtigt og afstresset derned, der er plads til to korte makkere på bagsædet, og bagagerummet sluger en uges forbrug af Slots og Mokaï for de fire passagerer - hvad mere kan man forlange?
Har den lyst til en ekstra tur i rundkørslen?
Altid! Og selv om quattro-systemet kan sende op til 85% af kræfterne til baghjulet, skal den nok blive på sporet.
Giver den værdi for basseørerne?
Tjo... Konkurrenterne Mercedes C63 AMG og BMW M3 er begge omtrent lige så hurtige, men 200.000 kroner billigere. De fås til gengæld ikke med firehjulstræk, og så sender de nogle knapt så sofistikerede signaler.
Giver det point at parkere den foran Café Victor?
Ja da. Bevares, det er hverken en Maserati eller en Wiesmann, men RS 5 er et stilsikkert valg.
Kan den trække trusseletter af damerne?
Hvis lamsebamsen er typen, der godt kan lide, at farmand ligner en med penge på lommen, skal hun nok finde vej til dig i din RS 5!
Den kommer hurtigt og afstresset derned, der er plads til to korte makkere på bagsædet, og bagagerummet sluger en uges forbrug af Slots og Mokaï for de fire passagerer - hvad mere kan man forlange?
Har den lyst til en ekstra tur i rundkørslen?
Altid! Og selv om quattro-systemet kan sende op til 85% af kræfterne til baghjulet, skal den nok blive på sporet.
Giver den værdi for basseørerne?
Tjo... Konkurrenterne Mercedes C63 AMG og BMW M3 er begge omtrent lige så hurtige, men 200.000 kroner billigere. De fås til gengæld ikke med firehjulstræk, og så sender de nogle knapt så sofistikerede signaler.
Giver det point at parkere den foran Café Victor?
Ja da. Bevares, det er hverken en Maserati eller en Wiesmann, men RS 5 er et stilsikkert valg.
Kan den trække trusseletter af damerne?
Hvis lamsebamsen er typen, der godt kan lide, at farmand ligner en med penge på lommen, skal hun nok finde vej til dig i din RS 5!
Facts
Motor: Benzin, V8, 4.163 ccm. Ingen trykladning.
Ydelse: 450 hk ved 8.250 o/min
430 Nm ved 4.000-6.000 o/min
Tophastighed: 280 km/t
Acceleration 0-100: 4,6 sek
Længde/bredde/højde: 465/186/137 cm
Akselafstand: 275 cm
Køreklar vægt: 1.725 kg
Snitforbrug: 9,3 km/l (ikke i 'Dynamic...')
Dækmontering: 275/30 20"
Pris: 1.660.780 kroner plus det løse
Ydelse: 450 hk ved 8.250 o/min
430 Nm ved 4.000-6.000 o/min
Tophastighed: 280 km/t
Acceleration 0-100: 4,6 sek
Længde/bredde/højde: 465/186/137 cm
Akselafstand: 275 cm
Køreklar vægt: 1.725 kg
Snitforbrug: 9,3 km/l (ikke i 'Dynamic...')
Dækmontering: 275/30 20"
Pris: 1.660.780 kroner plus det løse
Synes godt om motorsektionen.dk | Del artiklen | |