Nyheder
Brint på fuld kraft: Hyundai XCIENT sender bølger gennem transportbranchen
Glem batterier og diesel – nu ruller verdens første masseproducerede brintlastbil ud i stor stil i Nordamerika
Når snakken falder på fremtidens tunge transport, er det som regel batterier eller syntetiske brændsler, der stjæler rampelyset. Men på Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 i Anaheim, Californien, valgte Hyundai Motor at skrue op for brintbassen. Her løftede det sydkoreanske bilmærke nemlig sløret for en ny og opgraderet udgave af deres XCIENT Fuel Cell – verdens første masseproducerede, brintdrevne lastbil i den tungeste klasse.
Den nye Hyundai XCIENT Fuel Cell er specifikt udviklet til det nordamerikanske marked og er klargjort til de mest krævende opgaver i Class-8-segmentet, hvor lastbiler må veje op til 37 ton (82.000 lbs). Vognen drives af en 180 kW brændselscelle, to 90 kW stacks, en 350 kW elmotor og et 72 kWh batteri. Det hele munder ud i en rækkevidde på op til 450 miles (ca. 725 km) ved optimale forhold og mulighed for at transportere gods emissionsfrit – med brint som drivmiddel.
Hyundai har siden 2020 haft XCIENT Fuel Cell i drift i blandt andet Schweiz, og erfaringerne derfra er brugt til at tilpasse teknologien til det amerikanske marked, hvor testvis drift allerede er i gang. I samarbejde med blandt andet NorCAL ZERO Project har 30 lastbiler kørt knap 450.000 miles ved havnene i Oakland og Richmond, og et andet initiativ – HTWO Logistics i Georgia – forbinder selve produktionen og forbruget af brint lokalt ved Hyundais fabriksområde.
Den nye model er desuden spækket med avancerede førerassistentsystemer som automatisk nødbremsning, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot, samt et cockpit med to 12,3-tommer skærme for øget brugervenlighed.
Med brint som brændstof holder Hyundai fast i strategien om at sprede løsninger på tværs af teknologier – og se bort fra den rene elfiksering. Det har længe været en mærkesag for koncernen, der både satser på elbiler og brændselsceller i kommercielle og personbiler.
Om XCIENT Fuel Cell får mainstream succes, afhænger dog i høj grad af én faktor: infrastrukturen. Her lover Hyundai at tage nye skridt, herunder en dedikeret brintstation i Georgia, men det vil kræve endnu flere investeringer og partnere, hvis teknologien for alvor skal tage fart.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: