Halloween på de sociale medier
Nej. Det er ikke en dansk tradition, men det har ikke stoppet forhandlerne,...
Teknisk har det længe været muligt at måle og registrere lufttrykket i et bildæk uden manuel indsats, og videreudvikling af teknologien baner nu også vej for automatisk overvågning af dækkets mønsterdybde.
Med indbyggede sensorer bliver det muligt løbende at måle dybden i dækkets slidbanemønster, og den nye teknologi udvikles som supplement til Continentals dæktrykovervågningssystem eTIS - electronic Tire Information System.
"Det er jo en grund til at myndigheder verden over har fastsat grænseværdier for minimum mønsterdybde i dæk. Det handler om køresikkerhed" fastslår administrerende direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark.
Det er ikke kun fordi politiet har fastsat en grænse, for dækmønster, for det giver også dårligere sikkerhed og brændstoføknomi, at køre med forkert tryk.
Fra og med den 1. november 2014 skal alle nye personbiler med op til ni siddepladser, ifølge et nyt EU-krav, være standardudstyret med et såkaldt TPMS-system til overvågning af lufttrykket i bilens dæk
TPMS står for Tire Pressure Monitoring System, og er baseret på sensorer, som måler det aktuelle lufttryk i et dæk og registrerer det på en skærm ved bilens førerplads.
Undersøgelser har vist, at mindst 35 pct. af alle bilister kører med forkert lufttryk i dækkene. Oftest er dæktrykket for lavt, hvilket øger rullemodstanden og dermed både dækslid, brændstofforbrug og CO2-udslip. Med EU-kravet om obligatorisk dæktrykovervågning på nye biler skønnes det, at der på europæisk plan kan spares omkring 3,0 mio liter brændstof.
Vi hilser det nye tiltag velkommen!
Synes godt om motorsektionen.dk | Del artiklen | |
Classiko giver nyt liv til gamle biler
Læs mere »