Continental på vej med intelligente dæk

Slut med hovsa-fornemmelser når dækket er slidt.



25. oktober, 2014 - kl. 08:00
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Georg Nielsen, direktør, Conti Danmark

Teknisk har det længe været muligt at måle og registrere lufttrykket i et bildæk uden manuel indsats, og videreudvikling af teknologien baner nu også vej for automatisk overvågning af dækkets mønsterdybde.

Med indbyggede sensorer bliver det muligt løbende at måle dybden i dækkets slidbanemønster, og den nye teknologi udvikles som supplement til Continentals dæktrykovervågningssystem eTIS - electronic Tire Information System.

"Det er jo en grund til at myndigheder verden over har fastsat grænseværdier for minimum mønsterdybde i dæk. Det handler om køresikkerhed" fastslår administrerende direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark.

Det er ikke kun fordi politiet har fastsat en grænse, for dækmønster, for det giver også dårligere sikkerhed og brændstoføknomi, at køre med forkert tryk. 

Nyt lovkrav fra 1. november 2014

Fra og med den 1. november 2014 skal alle nye personbiler med op til ni siddepladser, ifølge et nyt EU-krav, være standardudstyret med et såkaldt TPMS-system til overvågning af lufttrykket i bilens dæk


TPMS står for Tire Pressure Monitoring System, og er baseret på sensorer, som måler det aktuelle lufttryk i et dæk og registrerer det på en skærm ved bilens førerplads.
Undersøgelser har vist, at mindst 35 pct. af alle bilister kører med forkert lufttryk i dækkene. Oftest er dæktrykket for lavt, hvilket øger rullemodstanden og dermed både dækslid, brændstofforbrug og CO2-udslip. Med EU-kravet om obligatorisk dæktrykovervågning på nye biler skønnes det, at der på europæisk plan kan spares omkring 3,0 mio liter brændstof.

Vi hilser det nye tiltag velkommen!

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen