Nyheder
Danske synstal afslører store forskelle: Se hvilke elbiler der dumper mest
Disse tal understreger vigtigheden af regelmæssig vedligeholdelse og opmærksomhed på potentielle problemer, selv for nyere elbiler.
Nye synsdata fra Trafikstyrelsen viser markante forskelle i dumpeprocenter blandt 20 populære elbiler fra årgang 2020. Mens nogle modeller klarer sig glimrende, har andre svært ved at bestå det obligatoriske bilsyn.
Vil du vide mere om processen i et bilsyn, så læs med her.
Tesla Model 3 topper dumpe-listen
En af de største overraskelser i statistikken er Tesla Model 3, som har en dumpeprocent på hele 23%. Det betyder, at næsten hver fjerde Model 3 fra 2020 ikke består synet i første forsøg.
Til sammenligning er Audi e-tron den model, der klarer sig bedst, med en bemærkelsesværdig lav dumpeprocent på kun 1% – en enorm forskel på hele 23 gange i forhold til Tesla Model 3.
VW e-Golf og ID.3 overrasker positivt
Volkswagen gør sig også bemærket i statistikken. Den populære VW e-Golf har en dumpeprocent på 2%, mens efterfølgeren VW ID.3 lander på 3%. Det er særligt interessant, da VW ID.3 har haft udfordringer med softwareproblemer og et serviceinterval på to år – alligevel formår modellen at holde sig blandt de mest pålidelige.
Gennemsnitlig dumpeprocent for elbiler
Overordnet set ligger den gennemsnitlige dumpeprocent for elbiler fra 2020 på 9%. Det vidner om, at kvaliteten og vedligeholdelsen af elbiler varierer betydeligt mellem mærker og modeller.
Husk at få tjekket din brugte elbil
Selvom synsstatistikkerne kan give en god indikation af byggekvalitet og pålidelighed, anbefaler FDM, at man får en brugt bil gennemgået af en fagmand, inden man foretager et køb. Det er også en god idé at undersøge modelspecifikke fejl og svagheder, så man er bedre klædt på til at vælge den rette bil.
Disse nye synstal understreger, at selv nyere elbiler kan have udfordringer – og at regelmæssig vedligeholdelse er nøglen til en bil, der holder sig godt på vejene.