Ford
De mest kontroversielle Ford-modeller nogensinde
Ford har gennem historien vist, at de ikke er bange for at eksperimentere. Nogle gange ender det i succes, andre gange i skandale. Men én ting er sikkert: De skaber debat, og det er præcis, hvad biler skal gøre!
Ford er et af de mest ikoniske bilbrands i verden, men det betyder ikke, at de altid har ramt plet. Tværtimod har fabrikken bag Mustang og GT40 også leveret nogle af de mest kontroversielle biler gennem tiden. Her er de ti Ford-modeller, der har fået folk til at diskutere – på godt og ondt.
Ford Edsel (1958-1960) – Den største flop i bilhistorien?
Edsel var bilen, der skulle revolutionere Ford, men endte som en af de største fiaskoer nogensinde. Med sit aparte design, en grill der lignede en toiletskål, og en pris der var for høj til gennemsnitsamerikaneren, blev den et gigantisk flop. Ford tabte millioner, og navnet “Edsel” blev synonymt med kommerciel fiasko.
Ford Pinto (1971-1980) – Den brandfarlige skandale
Pinto burde have været en kompakt succes, men en alvorlig designfejl gjorde den dødsensfarlig. Brændstoftanken var placeret så uheldigt, at en påkørsel bagfra kunne få bilen til at eksplodere. Ford vidste det, men valgte at ignorere problemet, indtil retssagerne væltede ind. Resultatet? En PR-katastrofe af episke proportioner.
Ford Mustang II (1974-1978) – Muskelbilens fald
Efter oliekrisen i 70’erne forsøgte Ford at gøre Mustang mere økonomisk og kompakt. Desværre betød det, at bilen mistede sin sjæl. Med en svag motor og et design, der mindede mere om en Pinto end en klassisk Mustang, blev den et sort kapitel i modelens historie. Heldigvis gjorde senere generationer Mustang-navnet ære igen.
Ford Explorer (1990’erne) – SUV’en, der væltede
Ford Explorer var en af de første store SUV’er, men modellen fik hurtigt et ry for at være livsfarlig. Kombinationen af et højt tyngdepunkt og de defekte Firestone-dæk resulterede i, at bilen væltede ved høje hastigheder. Over 200 mennesker mistede livet, og sagen blev en af de største recalls i bilhistorien.
Ford Thunderbird (2002-2005) – Retro-flop
Ideen var god: Genskabe den legendariske Thunderbird i en moderne udgave. Problemet? Den var hverken sporty nok til entusiasterne eller luksuriøs nok til premium-købere. Resultatet blev en bil, der ikke passede ind nogen steder – og derfor hurtigt blev taget af markedet.
Ford EcoSport (2013-) – Den klodsede mini-SUV
EcoSport blev lanceret som en konkurrent til de kompakte crossovers, men den har været udsat for massiv kritik for sit mærkelige design, dårlige køreegenskaber og en bagklap, der åbner sidelæns i stedet for opad. Selvom den sælger, har den aldrig vundet hjerterne hos bilentusiaster.
Ford Mach-E (2021-) – Den elektriske Mustang, der delte vandene
Elektrisk Mustang? To ord, der i sig selv har fået bilentusiaster op i det røde felt. Ford tog en stor chance ved at lave en SUV med Mustang-navnet, og selvom den har vist sig at være en succes på salgslisterne, er hardcore Mustang-fans stadig ikke begejstrede.
Ford Granada (1972-1994) – Direktørvognen, der delte vandene
Granada var en luksusbil fra Ford, men den blev ofte set som enten en genial firmabil eller en bil for folk, der ikke havde råd til en Mercedes. Trods dens lange levetid og solide ry, var den aldrig helt uden kontroverser blandt bilentusiaster.
Ford Scorpio (1985-1998) – En luksusbil uden klasse
Da Scorpio afløste Granada, forsøgte Ford at gøre den til en luksusbil for masserne. Men med et design, der blev hånet, og en tvivlsom byggekvalitet, blev den aldrig den succes, Ford håbede på. Den sidste generation fra 1994 blev især kritiseret for sit “fiskelignende” design.
Ford RS200 (1984-1986) – En rallylegende med en tragisk historie
RS200 var en af Fords mest ekstreme biler, bygget til Gruppe B-rally. Men dens korte levetid skyldtes, at Gruppe B blev forbudt efter flere dødsulykker. RS200 var utroligt hurtig og teknologisk avanceret, men dens forbindelse til motorsportens mørkeste kapitel gør den kontroversiel.