Klassikere

De største bilflops nogensinde – når drømmen om succes kører direkte i grøften

Fra den overhypede Ford Edsel til den katastrofekiksede Pontiac Aztek – her er fem af bilhistoriens største fiaskoer. De blev ikke elsket, men de blev husket.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 5. september 2025

Ikke alle biler er bygget til at blive klassikere. Nogle bliver nærmest legendariske – men for alt det forkerte. Her er fem af de mest ikoniske fejltagelser i bilhistorien.

1. Ford Edsel – bilen, der druknede i sin egen hype

Vi starter med en klassiker: Ford Edsel. Den blev lanceret i 1957 som “bilen fra fremtiden” – med gigantisk reklamebudget, egen modelrække og store forventninger. Men hvad fik man? En mellemklassebil med et design, der blev kaldt “et Oldsmobile med læbespalte” (ja, det blev faktisk sagt).

Folk fattede ikke idéen, prisen var for høj, og navnet lød som noget fra et rengøringsmiddel. Efter bare to år blev Edsel lagt i graven – og det kostede Ford milliarder.

2. Pontiac Aztek – SUV’en, der blev grim før grim blev cool

Aztek blev designet som en ungdommelig, eventyrklar SUV til Generation X. Men resultatet? En bil, der lignede en misforståelse mellem en støvsuger og en transformer.

Trods god rummelighed og praktiske detaljer – som indbygget køletaske og telt – blev det kantede design og høje pris bilens død. I dag huskes den mest for én ting: Walter White fra Breaking Bad. Og det siger vel alt.

3. GM EV1 – elbilen der blev skabt, elsket… og skrottet

Lang tid før Tesla kom på banen, lavede General Motors en elbil, der var årtier forud for sin tid: EV1. Den blev lanceret i 90’erne, havde tilfredse brugere og satte nye standarder for elektrisk mobilitet.

Men så trak GM stikket. Leasingaftaler blev opsagt, bilerne blev inddraget – og størstedelen blev knust og destrueret. Konspirationsteorier florerede, og EV1 står i dag som et symbol på bilbranchens største “hvad nu hvis?”.

4. Cadillac Cimarron – da badge engineering gik helt galt

Tænk dig, at nogen tager en Chevrolet Cavalier, smider lidt ekstra plastik og læder i kabinen, sætter et Cadillac-logo på – og så forsøger at sælge den som luksusbil. Voilà: Cimarron.

Det var General Motors’ forsøg på at gøre Cadillac mere “ung og tilgængelig”. I stedet blev det et pr-stunt, der smadrede brandets image i årevis og skræmte loyale kunder væk med det samme.

5. Yugo 45 – verdens måske dårligste bil

Hvis du nogensinde har set en “værste bil nogensinde”-liste, så er Yugo garanteret på den. Den jugoslaviske mini-hatchback var billig, ja – men også elendigt bygget. Den gik i stykker konstant, sikkerheden var ikke-eksisterende, og kvaliteten svingede som en gammel fjeder.

Men! Den har i dag fået kultstatus – og der er rygter om, at Yugo kan vende tilbage som elbil i 2027. Alt kan ske.

Hvorfor vi stadig elsker fiaskoerne

De her biler solgte ikke i milliontal, men de fik noget andet: en plads i historien. De minder os om, at selv de største bilmærker kan fejle – og at innovation, mod og vilde idéer nogle gange går helt galt. Men også, at der er charme i det uperfekte.

Flops med fascinationskraft

De blev ikke legender på grund af præstation, men på grund af personlighed. Og måske er det derfor, vi stadig taler om dem i dag. For en virkelig dårlig bil? Den bliver aldrig glemt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.