Gallery
Det vidste du ikke om Porsche 911
Oprindeligt blev modellen lanceret som Porsche 901, men Peugeot havde eneret på trecifrede numre med et nul i midten i Frankrig. For at undgå juridiske problemer ændrede Porsche navnet til 911 – et navn, der siden har opnået ikonstatus.
David Villarreal Fernández, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Oprindeligt blev modellen lanceret som Porsche 901, men Peugeot havde eneret på trecifrede numre med et nul i midten i Frankrig. For at undgå juridiske problemer ændrede Porsche navnet til 911 – et navn, der siden har opnået ikonstatus.
Den første generation havde en beskeden motor
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Den allerførste Porsche 911 fra 1964 var udstyret med en 2,0-liters 6-cylindret boxermotor, der ydede 130 hestekræfter. Det lyder måske ikke imponerende i dag, men den lette vægt og baghjulstrækket gjorde den yderst livlig at køre.
Læs også:
Designet har (næsten) ikke ændret sig på 60 år
多多123 / Wikimedia Commons / “Porsche 911 Carrera Stratstone” / CC BY 4.0
Porsche 911 er kendt for sin evolutionære designfilosofi. Selvom modellen er blevet opdateret talrige gange, er silhuetten stort set bevaret siden 1960’erne – hvilket gør den til et af de mest genkendelige bilikoner nogensinde.
Bagmotor-konceptet var kontroversielt
Johannes Maximilian, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
I modsætning til de fleste sportsvogne har 911 motoren bag bagakslen – et design, der oprindeligt blev kritiseret for at give ustabil køredynamik. Porsche har dog forfinet dette layout over årtier og skabt en bil med unik balance og karakter.
Der findes en 911 med… firehjulstræk og automatgear
Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Selvom purister sværger til baghjulstræk og manuel gearkasse, findes der moderne 911’ere med firehjulstræk (Carrera 4) og avanceret PDK dobbeltkoblingsgearkasse, hvilket gør dem både hurtigere og mere tilgængelige for daglig brug.
Porsche 911 har været brugt til alt – fra politiarbejde til offroad-rally
Alexander-93, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
I Tyskland blev 911’ere brugt som motorvejspatruljevogne.
I Dakar Rally har Porsche 953 og 959 (baseret på 911-platformen) krydset ørkener i høj fart.
Der findes endda tunede versioner med hævede hjulophæng og grovmønstrede dæk til offroad-eventyr.
Den mest værdifulde 911 blev solgt for over 20 millioner kroner
Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
En 1970 Porsche 911S, som Steve McQueen ejede og brugte i filmen Le Mans, blev solgt på auktion for omkring 2,2 millioner euro – godt 20 millioner danske kroner.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: