Nyheder
Er dette motorcyklen, der bringer Harley tilbage i rampelyset?
En rå, sporty motorcykel med 149 hk – klar til action!
Harley-Davidson har haft det hårdt de seneste år. Faldende salg, kritik af deres el-eventyr LiveWire, og en generel nedgang i motorcykelmarkedet har gjort det svært for den ikoniske producent. Dertil kommer tidligere og kommende toldsatser, der har skabt ekstra bump på vejen.
Men nu ser det ud til, at Harley har fundet en vej ud af mørket – og svaret hedder Pan America 1250 ST. Den nyeste tilføjelse til lineup’et ligner noget, der kan sparke liv i mærket igen: En moderne, sporty og seriøst rå motorcykel.
Ikke bare en offroad-maskine
Pan America har tidligere været synonym med adventure-kørsel, men denne gang er der skruet ned for rejse-looket og op for det sportslige. Glem de store tasker, midter-støttebenet og udstyret til globetrottere – denne version er skabt til fart og sjov på landevejen. Med 17” alufælge og Michelin Scorcher Sports-dæk er der ingen tvivl: Dette er en sportstourer i stil med BMW R 1300.
Kraft og teknologi i perfekt balance
Under hjelmen finder vi stadig Revolution Max-motoren på 1.250 cc, der yder 149 hk og 91 lb-ft moment – rigeligt til både svingglade bjergveje og lange motorvejsetaper. En ny, gigantisk udstødning reducerer vægten og forbedrer lyden, mens en quickshifter sikrer silkebløde gearskift uden at slippe gassen.
Optimeret køreoplevelse
Showa-affjedringen for og bag er sænket for et lavere tyngdepunkt, og mens forspændingen styres elektronisk, er kompression og rebound justerbare manuelt, så du kan tilpasse opsætningen til din stil. Harley har også beholdt den adaptive sædehøjde fra den originale Pan America, så både korte og høje kørere kan finde sig til rette.
Sporty look, seriøs bremsekraft
Designet er blevet strammet op – væk er den store forrude og børsterne foran, og radiatorinddækningen er gjort mere minimalistisk. Det giver et langt mere aggressivt og kompakt udtryk. Bremserne matcher det sporty setup, med dobbelt Brembo Monoblock-calipre på 320 mm skiver foran og en enkelt Brembo bagtil, der sikrer præcis dosering og kontrol.
Prisen – et Harley dilemma
Så hvad koster fornøjelsen? Hvis du tropper op hos en Harley-forhandler i dag, kan du køre ud med en Pan America 1250 ST for 20.000 dollars, jf. Ride Apart. Det er ikke billigt, men det er konkurrencedygtigt i klassen. Dog skal du lige lægge 300 dollars ekstra for sort maling – og 500 for rød. Kom nu, Harley…
Men alt i alt ligner Pan America 1250 ST en seriøs sjov maskine, der kan markere et nyt kapitel for Harley-Davidson. Hvis de tør trække endnu mere i denne tråd – måske en lettere version uden adaptive finesser og ride modes? – kunne det være et reelt vendepunkt.