Ferrari
Ferrari bremser for elbilen – men lover noget spektakulært i horisonten
Ferrari er ikke kendt for at skynde sig. De er kendt for at gøre tingene rigtigt. Og hvis historien gentager sig, så bliver det her ventetiden værd.
Du har måske ventet spændt. Den første fuldt elektriske Ferrari – lyden af stilhed fra Maranello. Men nu trækker Ferrari i håndbremsen og skubber drømmen en tand længere ud i fremtiden. Den elektriske Ferrari kommer – bare ikke i 2025.
En elektrisk hingst i venteposition
Ferrari havde oprindeligt meldt ud, at deres første elbil ville blive præsenteret i 2025. Men nu lyder meldingen, at bilen – muligvis under navnet Elettrica – først bliver afsløret i flere faser med endelig debut i foråret 2026 og levering fra oktober samme år.
Det er ikke bare en bil, Ferrari bygger – det er en ny æra. Og noget så historisk tager tid.
Læs også:
En ny elektrisk højborg i Maranello
Fabrikken i Maranello står ikke stille. Tværtimod. Ferrari har investeret massivt i en ny “e-bygning” dedikeret til udvikling og produktion af elkomponenter. Her arbejdes der både på elektriske, hybrid- og benzinmotorer – for som Ferrari selv siger, vil de lade kunderne vælge mellem lyd, stilhed og alt derimellem.
SUV eller sportsvogn? Vi ved det (stadig) ikke
Designet på Ferraris første elbil er stadig omgærdet af mystik. Men rygterne peger i retning af en SUV-lignende skikkelse, måske inspireret af den voldsomme Purosangue. En højbenet el-hingst med DNA fra Ferraris mest dynamiske modeller? Det lyder ikke helt tosset.
Stilhed med sjæl?
Ferrari uden motorlyd? For nogle er det blasfemi – for andre, starten på noget endnu større. Med en arv fyldt med V12-brøl og benzin i blodet, er det ikke bare en bil, der skal bygges – det er en følelse, der skal elektrificeres. Og det tager tid. Ferrari vil ikke bare følge strømmen. De vil dominere den.
Så hvornår kan vi køre den?
Sæt kryds i kalenderen: 9. oktober 2025 får vi første officielle glimt af Ferraris el-teknologi. Selve bilen bliver vist i 2026 – og de første nøgler bliver overdraget til heldige (og ekstremt velhavende) kunder til efteråret samme år.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: