Fiat

Fiat Dino (1967): Da Fiat fik Ferrari-blod i årerne

Fiat Dino gemmer på en ægte Ferrari V6-motor – skabt for at opfylde Formel 2-homologering. Med design fra Pininfarina og Bertone, 160 hk og italiensk sjæl er den en overset klassiker, hvor Fiat og Ferrari smelter sammen i perfekt harmoni.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 14. august 2025

Fiat og Ferrari i samme sætning? Jeps. I slutningen af 60’erne skete der noget helt særligt: Fiat byggede en sportsvogn, der gemte på et ægte Ferrari-hjerte. Den hed Fiat Dino, og den blev lanceret i 1967 – og den var alt andet end kedelig. Det her er historien om den diskrete italiener med superbil-DNA.

Dino – opkaldt efter en legende

Navnet “Dino” kommer fra Alfredo Ferrari, søn af Enzo Ferrari. Alfredo – kaldet “Dino” – var tekniknørd og stor fortaler for en mindre V6-motor, som kunne bruges i racerbiler. Da han døde ung, valgte Enzo at opkalde en række motorer og biler efter ham – bl.a. den berømte Ferrari Dino og Fiat Dino.

Det var nemlig Ferraris ønske at kunne bruge V6’eren i Formel 2-racerløb, men FIA-reglerne krævede, at mindst 500 gadebiler skulle produceres med motoren. Ferrari kunne ikke klare det alene – så Fiat trådte til.

Ferrari V6 i forklædning

Fiat Dino blev lanceret i 1967 og kom i to versioner: coupé og spider (cabriolet). Og her er det sjove:

  • Under hjelmen lå en 2.0-liters V6-motor designet af Ferrari, der leverede 160 hk
  • Den kunne nå 0–100 km/t på ca. 8 sekunder, hvilket var hurtigt dengang
  • Tophastigheden? Ca. 210 km/t

Motoren blev senere opgraderet til en 2.4-liters version med op til 180 hk – stadig med Ferrari-stamtavle.

Design med forskel: Pininfarina vs. Bertone

Spideren (cabriolet) blev designet af Pininfarina, mens coupéen blev tegnet af Bertone. To af Italiens mest ikoniske designhuse – og det ses.

  • Spideren er lav, elegant og klassisk “la dolce vita”
  • Coupéen er mere maskulin og skarp, men stadig raffineret

Du vælger altså ikke bare motor – du vælger også stilretning.

En bil med to sjæle

Fiat Dino var både en livsnyderbil til boulevardkørsel og en sportslig maskine med race-DNA. Den var lettere at eje end en Ferrari, billigere at forsikre, men stadig med masser af køreglæde og performance.

I dag er den en eftertragtet klassiker, fordi den repræsenterer en unik fusion mellem to bilverdener, der sjældent arbejder sammen.

Fiat Dino: Gadebil med Formel 2-puls

Det er sjældent, man får mulighed for at eje en bil med Ferrari-motor, Pininfarina-design og Fiat-pris – men Dino var præcis det.

Fiat Dino er ikke bare en bil. Den er en tidløs hyldest til italiensk passion, til et far-søn-forhold i bilhistoriens centrum, og til det øjeblik hvor Fiat og Ferrari mødtes på midtbanen – og skabte noget helt særligt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.