Ford Focus RS 2009
Suveræn streetracer...
Nu vender den legendariske RS gaderacer tilbage i form af en ny spændende Focus RS, som udstilles den 22. juli på London International Motor Show 2008.
Den nye Focus RS er den anden Focus model som bærer emblemet RS, og tilføjer løfter om endnu et spændende kapitel i en spændende 40-årig historie, som begyndte i Tyskland i slutningen af 1960'erne, og opnåede momentum i hele Europa med lanceringen af Escort RS1600 i 1970.
Ford Focus RS 2009

Et autentiskt RS udtryk
Selv når Focus RS holder stille oser den af tilstedeværelse, sporty stil og et sænket, udfordrende udseende, som forventes af en ægte Ford RS. Med åbenlyse RS stylingdetaljer blandet med mindre tilpasninger, giver Focus RS en forventning om en grundlæggende kraftfuld og spændende køreoplevelse.
Designerne er forblevet tro overfor RS principperne, og de lover en spændende, men en alligevel økonomisk overkommelig gadebil til daglig brug
Den Focus RS, som er udstillet i London fra den 22. Juli, har fået en særlig klar og lysende grøn farve iblandet metalliske flager, og er en moderne fortolkning den grønne Le Mans Escort RS1600 æra fra 1970'erne.
Under hjelmen
Omdrejningspunktet i den nye Focus RS er en specielt udviklet turboversion af Fords Duratec 2.5-liters 5-cylindrede motor. Efter en omfattende udvikling for at maksimere ydeevnen, har man opnået et imponerende resultat på 300 HK og over 410 Nm, der bidrager til en fremragende effekt set i relation til vægt.
Sådanne betydelige effektforøgelser er ikke bare resultatet af justeringer på motoren eller øget turbotryk; Fords RS ingeniører har udviklet en unik knastaksel, et revideret topstykke og pakning - samt ændret indsugning/udstødning manifold systemet.
Selv om bilen er stadig under udvikling, inden den lanceres i begyndelsen af 2009, indikerer tidlige præstationstest et resultat for 0-100 km/h på under seks sekunder.
Connery.dk siger: Pop it baby!
Selv når Focus RS holder stille oser den af tilstedeværelse, sporty stil og et sænket, udfordrende udseende, som forventes af en ægte Ford RS. Med åbenlyse RS stylingdetaljer blandet med mindre tilpasninger, giver Focus RS en forventning om en grundlæggende kraftfuld og spændende køreoplevelse.
Designerne er forblevet tro overfor RS principperne, og de lover en spændende, men en alligevel økonomisk overkommelig gadebil til daglig brug
Den Focus RS, som er udstillet i London fra den 22. Juli, har fået en særlig klar og lysende grøn farve iblandet metalliske flager, og er en moderne fortolkning den grønne Le Mans Escort RS1600 æra fra 1970'erne.
Under hjelmen
Omdrejningspunktet i den nye Focus RS er en specielt udviklet turboversion af Fords Duratec 2.5-liters 5-cylindrede motor. Efter en omfattende udvikling for at maksimere ydeevnen, har man opnået et imponerende resultat på 300 HK og over 410 Nm, der bidrager til en fremragende effekt set i relation til vægt.
Sådanne betydelige effektforøgelser er ikke bare resultatet af justeringer på motoren eller øget turbotryk; Fords RS ingeniører har udviklet en unik knastaksel, et revideret topstykke og pakning - samt ændret indsugning/udstødning manifold systemet.
Selv om bilen er stadig under udvikling, inden den lanceres i begyndelsen af 2009, indikerer tidlige præstationstest et resultat for 0-100 km/h på under seks sekunder.
Connery.dk siger: Pop it baby!
Synes godt om motorsektionen.dk | Del artiklen | |
![]() |