Andre modeller

Fra Lada til raketbiler: 10 russiske biler, du (måske) ikke vidste fandtes

Russiske biler spænder fra det geniale til det gale. De er måske ikke de mest aerodynamiske eller brændstoføkonomiske, men de har karakter. Og hvis du nogensinde ser en Lada på gaden – så ved du, at den har en historie værd at fortælle.

commons.wikimedia.org
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 3. maj 2025

Rusland har givet os vodka, klassisk litteratur og… nogle helt unikke biler. Fra slidstærke sovjetiske arbejdsheste til luksuslimousiner med James Bond-vibes – her er 10 russiske biler, der fortjener lidt kærlighed (eller i det mindste et wow).

Lada Niva (VAZ-2121) – Sovjets svar på en Jeep

Hvis du nogensinde har set en firkantet terrængående bil mosle gennem sne, mudder eller bjerge i Sibirien – så har du nok set en Lada Niva. Den blev lanceret i 1977 og kan nærmest køre gennem en mur. Enkel, robust og elsket af alt fra landmænd til eventyrere. Og ja, den findes stadig i dag.

GAZ Volga (GAZ-21) – Når en bil skal udstråle autoritet

GAZ Volga var det tætteste, Sovjetunionen kom på en muscle car med stil. Den havde krom i lange baner, hajfinneformet bagparti og blev ofte kørt af højtstående embedsmænd – eller KGB. En bil, der fik folk til at rette ryggen, når den rullede forbi.

ZIL-41047 – En limousine til eliten

ZIL lavede biler, som kun de mest magtfulde mennesker i Sovjet kunne få fingre i. ZIL-41047 var Putins før-Putin-limousine: 6,3 meter lang, pansret, med en V8-motor og et interiør, der oser af magt og mahogni. Forestil dig en russisk Rolls-Royce med attitude.

Moskvitch 412 – Folkets bil, før folk fik Golf

Moskvitch 412 var ikke smuk, men den var sej. Produceret i millionvis og eksportet til Vesten (!) i 1970’erne. Den var billig, simpel og så solid, at man kunne reparere den med en skruetrækker og ståltråd – noget enhver sovjetisk bilejer havde i handskerummet.

UAZ-469 – Militærkøretøjet, du kan tage på jagt

UAZ-469 blev brugt af den røde hær, men også af jægere og eventyrere. En no-nonsense 4×4, der kunne kravle over klipper, vadested og snebunker – og stadig holde. Mange kører stadig i dag, særligt i øde egne, hvor “vej” er et fleksibelt begreb.

Lada Riva (VAZ-2105/2107) – Tidsløs… eller bare fastlåst i 80’erne?

En bil, der nægter at dø. Lada Riva blev produceret fra 1980 og ser ud, som om den blev designet med en lineal – men det er netop charmen. Enkel, firkantet, og på sin vis smuk i al sin utilslørede funktionalitet.

MAZ-7907 – Atomraket på hjul (!)

Ja, det her er ikke en bil, du finder på parkeringspladsen. MAZ-7907 er en kolossal 24-hjulet rakettransportør, der blev udviklet til at flytte interkontinentale missiler. Drevet af en gas-turbinemotor med 1250 hk. Fordi… hvorfor ikke?

ZAZ Zaporozhets – Sovjets svar på Fiat 500

Kælenavnet var “folkevognen fra øst.” Zaporozhets var lille, larmende og charmerende, og de fleste sovjetborgere kunne rent faktisk eje én. Den havde bagmotor og luftkøling – og et ry for at være næsten umulig at ødelægge.

Marussia B1 – Den russiske superbil, du aldrig har hørt om

I 2010 dukkede Marussia op med en sportsvogn, der lignede en blanding af en Ferrari og en UFO. Med op til 420 hk og et kulfiber-karrosseri var det Russlands første forsøg på at lave en ægte superbil. Desværre gik firmaet konkurs i 2014 – men wow, det var et forsøg værd.

Aurus Senat – Putins præsidentbil

Glem Mercedes eller Cadillac. Putin ruller rundt i en Aurus Senat – en hightech luksuslimousine, udviklet i Rusland og bygget til at overleve alt fra skud til eksplosioner. Den oser af national stolthed og vejer mere end en elefant på ferie.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Andre modeller

Se flere artikler