Connery

Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller

Vil du vide mere om den nye Corolla? Her er priser, motorprogrammer og meget mere

Som en gammel ven, der vender tilbage efter en årrække i udlandet, klogere på livet, med udvidede horisonter og klar til at vende op og ned på hverdagen. 

Sådan er det lidt, når man første gang ser den nye Toyota Corolla i hatchback-trim. Klog af skade og umådelig selvsikker. Med sig bringer den et prisskilt, der starter ved 229.990 kroner. 

ANNONCE
Toyota Corolla Hatchback 2019 - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Toyota Corolla Hatchback 2019

I 2006 lagde Toyota deres populære Corolla på is, for i stedet at køre med det gyldne brodernavn Auris. Corollaen, der i tidens løb har solgt mere end 200.000 biler i Danmark alene, var blevet lidt støvet og slidt - lidt blød hat og færdeslestavlepude, kunne man måske godt sige. 

Men nu er Corollaen tilbage. Og det er vi en del, der er glade for - Auris var fyldt med komfort og gode intentioner, men retningen gik immervæk videre med den bløde hat. Undskyld Toyota, men I ved det vidst også godt selv. 

Genfødslen af Corolla er ikke blot et navneskift, det markerer også en helt ny modelserie, der byder ind med Toyotas friske, nye TNGA designfilosofi og alt andet lige et mere sportsligt og ungdommeligt antræk, og det klæder den. 

ANNONCE
Fra venstre: Touring Sports, Hatchback og Sedan - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Fra venstre: Touring Sports, Hatchback og Sedan

To (tre) vidt forskellige biler. 

Den nye Corolla-serie byder på tre vidt forskellige modeller. To af dem kommer i første omgang til Danmark, mens den Camry-inspirerede sedan i første omgang springes over - efterspørgslen efter sedaner i C-segmentet er ikke enormt herhjemme. 

Det som vi til gengæld får, er to ret lækre modeller. Den forholdsvis kompakte og frække Corolla Hatchback og den familievenlige stationcar Corolla Touring Sports. 

ANNONCE
Corolla Touring Sports - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Corolla Touring Sports

Motorprogrammet er fælles. Det er første gang, at Toyota-kunder vil skulle tage valget mellem to forskellige hybrid-motorer: En 1.8 liters sag med 122 hestekræfter og en mere omdrejningsvillig 2.0 liter med 180 hestekræfter. 

Diesel bliver der intet af, men til gengæld finder man en 1.2 Turbo med 116 heste og manuel gearkasse den billigste ende af programmet. 

Toyota satser hårdt på deres veludviklede hybrid-teknologi, der alt andet lige byder på en god brændstoføkonomi. Faktisk forventes det, at 70% af salget på tværs af Corolla-modellerne i Danmark, bliver med 1.8 liter hybrid. 

ANNONCE
Nøgen Corolla - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Nøgen Corolla

Hybrid teori.

Toyota har været ultimativ bannerfører for hybridmodeller gennem en længere årrække, og de har også styr på teknologien. Ejere af hybrid-biler fra Toyota er blandt de bilejere der holder længst på deres biler, og som følge deraf er der ikke mange brugte Auris-hybrider på markedet - og kilder vil sige, at når først man har vænnet sig til hybrid, så ønsker man ikke at skifte tilbage igen. Men. 

Personligt har jeg ikke haft den store berøringsflade med Toyotas hybrider, og der er en stejl tilvænningskurve, når man skal vænne sig til at køre med den specielle e-CVT gearboks, som Toyota udstyrer deres hybrider med. 

e-CVT gearkassen opfører sig sammenligneligt med traditionelle CVT-gear, altså det føles som at køre med milliongear. Det betyder at bilen har en utrolig jævn accelerationskæde, der føles meget anderledes end traditionelle sekventielle automatgear. 

Det kan ikke være meget anderledes, hvis man vil presse den optimale effekt ud af både brændsels- og elmotorer, men det føles.. Specielt. Man mister den traditionelle følelse af acceleration og bevægelse, når man ikke har de små differencer i sekvenserne mellem gearskift - her vil en Toyota hybrid simpelthen gå ind og dække for den manglende kraftoverførsel, ved at skyde elkraft og højere omdrejninger ind i ligningen. 

ANNONCE
Corolla interiør - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Corolla interiør

Når det er sagt, så er Corollaen trods alt et ret dynamisk bekendtskab. Den ligger meget bedre på vejen end den gamle Auris. Undervognen er mere dynamisk og responsiv, og også førerpositionen er mere sportslig og tilbagelænet end Auris, der praktisk talt bad om en sixpence på den meget lodrette siddeposition. Corollaen passer bare bedre ind i den moderne golfklasse. 

Også indvendigt er Corolla en herlig fornyelse. Kabinemæssigt har vi et godt helhedsindtryk, der giver et indtryk af god kvalitet og sammenhæng. Det syntetiske kunstlæder går igen flere steder, med synlige syninger - der rammer den gode førerplads ind. 

Når man sidder bag rattet har man også fornøjelsen af et Heads-up Display i farver, der kan indstilles til ikke blot at vise hastighed, men også navigation, brændstofforbrug og andet. 

ANNONCE
Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller

Modellerne er castet: Singleliv eller forstadsfamilie

De to Corolla modeller vi får til Danmark er godt castet. 

Hos Toyota forestiller man sig, at Corolla Hatchback går godt til det urbane liv, singlen der har brug for lidt køreglade, et friskt design og en lidt dagligdag der nok tilgodeser både et fornuftigt økonomisk perspektiv, men også en velvilje over for en mere connected tankegang der både kombinerer de nyeste teknologier og en drivkraft der ser en anelse grønnere ud. 

ANNONCE
Corolla Touring Sports - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Corolla Touring Sports

Corolla Touring Sports, stationcar-varianten, som Toyota forventer bliver storsællert herhjemme, er uden tvivl den lille families valg. Med en længere akselafstand end hatchbacken, er Corolla Touring Sports næsten samme størrelse, som den nu udgåede Avensis, der tidligere trak Toyotas stationcar-salg. Her er der både plads til voksne på bagsædet, og et bagagerum med dobbeltbund på 598 liter - og stor nok til at have en komplet 29" mountainbike med bagsæderne klappet ned. Der er endda har plads til en standard kabinekuffert i den store hjulbrønd - der ikke kommer med det forældede reservehjul som standard.

ANNONCE
Corolla Fun-facts
  • Toyota Corolla er verdens bedst sælgende bilmodel. Siden 1966 er der solgt over 46 millioner Corollaer.
  • Per 31/12 2018 kørte der 20.046 indregistrerede Corollaer på danske plader. (Modellen udgik i 2006) - Til sammenligning kører der 16.680 indregistrerede Toyota Auris.
  • Corolla betyder “krone af blomster” og stammer fra en del af en uofficiel Toyota-tradition from back in the days, om at navngive alle modeller med begyndelsesnavnet C...  (Toyota) Carina er et pigenavn der var meget populært i Danmark i 1989.
  • Toyota Corolla til det danske marked produceres på Toyotafabrikken i Burnaston, England. 
ANNONCE
Alle Corollaer er udstyret med aktiv nødbremse - Genfødt og testkørt: Toyota Corolla - Et navn, to vidt forskellige modeller Alle Corollaer er udstyret med aktiv nødbremse

Sikkert fra start og vidt omkring

Toyota slår sig op på, at tilbyde den bedst udstyrede sikkerhed i C-segmentet, uden ekstra udstyrsindkøb. 

Det betyder, at man som 2019 Corolla-ejer er sikker på at være indehaver af adaptiv cruise-control, et opgraderet pre-colission system (PCS), vejbaneassistent med automatisk opretning, vejskiltnings-assistent og automatisk nedblænding af forlygterne. 

Brændstoføkonomi

Der er selvfølgelig en rigtig god grund til, at Toyotas Hybrid-modeller er blevet så populære som de er - og det er ikke kun på grund af miljøet. De er nemlig også ret brændstoføkonomiske. 
Den eneste ikke-hybrid Toyota Corolla 1.2T er opgivet til mellem 14.9-16.1 km/l brændstof, mens Corolla 1.8 Hybrid err opgivet til 20.4-22.2 km/l.
Corolla 2.0 Hybrid med 180 hestekræfter er opgivet til et brændstofforbrug på 18.9-20.4 km/l.

NB forbruget er næsten identisk på tværs af Hatchback og Touring Sports - opgivelserne er beregnet efter WLTP metoden. 

ANNONCE

Salgsstart, tilgængelighed og priser: 

De nye Corolla modeller har salgsstart i Danmark 7.-8. April 2019. 
Priserne starter fra 229.900 kroner. 

Priseksempler:

Toyota Corolla Hatchback 1.2T manual: 229.990
Toyota Corolla Hatchback 1.8 Hybrid e-CVT med H3 udstyrspakke: 289.990
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid e-CVT med H3 udstyrspakke: 299.990
Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid e-CVT med H3 udstyrspakke: 334.990

Læs videre eller find din nærmeste Toyota-pusher på Toyota.dk 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce