Værdifuld info

Glem Tesla og BMW – her er 10 vilde østeuropæiske biler, du bør kende

De her biler var måske ikke de hurtigste eller mest glamourøse – men de havde sjæl. De blev bygget til at overleve kolde vintre, dårlige veje og manglende reservedele.

Glem Tesla og BMW – her er 10 vilde østeuropæiske biler, du bør kende
Gabriel-Auras Products, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 13. juni 2025

Når snakken falder på legendariske biler, tænker de fleste nok på tyske præcisionsværker, italiensk flair eller amerikansk muskel. Men vent lidt – bag jerntæppet blev der bygget biler, som både var innovative, seje og langt mere robuste, end man skulle tro. Her er 10 østeuropæiske biler, du nok aldrig har hørt om – men som fortjener en plads i bilhistorien.

Moskvich 412 (USSR)

Et teknisk vidunder fra 1967 med aluminiummotor og overliggende knastaksel. Deltog i det legendariske London–Sydney rally – og alle fire biler gennemførte!

Trabant 601 (DDR)

Med sin karosseri af duroplast og totaktsmotor blev Trabanten et ikon for det østtyske gadebillede. Simpel, men nærmest uopslidelig.

Škoda 110R (Tjekkoslovakiet)

En baghjulstrukket coupé fra 1970’erne med sportslige ambitioner. Tænk mini-Porsche med østblok-charme.

Lada Niva (USSR)

Offroad-legenden fra 1977, der stadig sælges i dag. En ægte 4×4’er med charme, kant og evnen til at kravle op ad næsten alt.

Zastava Yugo (Jugoslavien)

Ofte kaldt “verdens værste bil”, men Yugo’en var billig, enkel og blev faktisk eksporteret til USA. En lille folkefavorit med stor betydning.

Tatra 603 (Tjekkoslovakiet)

En luksuslimousine med V8-motor bagtil og aerodynamisk design – brugt af kommunistiske ledere. Ligner noget fra en sci-fi film.

FSO Polonez (Polen)

Polens bud på en moderne hatchback i 1980’erne. Designet i samarbejde med Giugiaro og kendt for sin robusthed.

Dacia 1300 (Rumænien)

Bygget på en fransk Renault-platform, men med solid østeuropæisk arbejdsmentalitet. En bil for folket – og for evigheden.

Wartburg 353 (DDR)

En trecylindret totakter med overraskende god plads og lang levetid. Brugervenlig og elsket i mange DDR-husholdninger.

Moskvich 2140 (USSR)

Efterfølgeren til 412, med bedre bremser og opdateret interiør. Ikke den smukkeste bil, men nærmest umulig at slide op.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Værdifuld info

Se flere artikler