Honda CR-Z

Honda lancerer den første hybridbil med manuelt gear, og så er det oven i købet en coupé. Dermed skulle vejen være banet for at køre miljøvenligt uden at gå på kompromis med image og samvittighed.



31. marts, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Den første Honda med LED-kørelys.
Hvad er nu det?

Honda CR-Z er en ny hybridbil, der lander hos udvalgte danske forhandlere til juni. Det er verdens første hybridbil med manuelt gear, og dermed også den første hybridbil i den jordnære ende af prisskalaen, der henvender sig til købere, der ser bilen som mere end blot et transportmiddel.

Michael Lund fra Honda Danmark oplyser til Connery.dk, at CR-Z kommer til at koste mellem 300.000 og 330.000 kroner, og dermed bliver den en direkte konkurrent til den billigste VW Scirocco 1,4 TSI med 122 heste.

Er den totalt vild og ustyrlig?

Nej, men den kommer da fornuftigt ud af starthullerne, og den er omtrent lige så hurtig som førnævnte VW Scirocco. CR-Z stryger fra 0-100 på 9,9 sekunder og klarer 200 km/t på toppen. CR-Z har en benzinmotor på 1,5 liter, der bliver hjulpet på vej af en el-motor. Tilsammen yder de to maskiner 124 hk og 174 Nm. Det får nok ikke nogen til at ryste i bukserne, men det smarte ved arrangementet er, at elmotoren har sin største force der, hvor Hondas benzinmotorer normalt har deres største svaghed - i bunden af omdrejningsskalaen. Derfor bliver det maksimale drejningsmoment på 174 Nm leveret allerede ved 1.500 o/min.

En eller anden bør tage flasken fra ham, der fik idéen til den anderøv...
Kan man lade den op i stikkontakten?

Nope. Meningen er heller ikke, at bilen skal kunne køre udelukkende ved hjælp af el-motoren. Batteriet opsamler energi fra nedbremsninger, så el-motoren kan hjælpe til under acceleration. Hvis man bare cruiser med 40-60 km/t og let pedaltryk på speederen, kan man dog alligevel opleve, at benzinmotoren slår fra.

Så er den vel økonomisk?

Yes. Brændstofforbruget er opgivet til 20,0 km/l ved blandet kørsel. Hvis det holder i virkeligheden, er det nydeligt. Til sammenligning kører en VW Scirocco 1,4 TSI med 122 heste 16,7 km/l.
Her gælder det om at kunne shotgun-reglerne!
Ser den ikke lidt højrøvet ud?

Jo, og guderne må vide hvorfor. Det kan muligvis skyldes, at Honda ser CR-Z som den åndelige arvtager til den hedengangne fattigmandscoupé CRX, der havde en meget lodret hæk. På trods af det høje bagparti betegner Honda bilen som en 2+2, altså en bil, hvor man har det dejligt på forsæderne, men hvor man absolut ikke gider sidde bagi, med mindre kollektiv transport er det eneste alternativ.

Et køreprogram til hvert humør.
Hvor stor er den?

Ikke så stor endda. Den måler 408 cm i længden, 174 cm i bredden og 139,5 cm i højden.

Hvad kan den ellers?

Den kan tilpasse sig chafførens temperament. Ved hjælp af tre knapper til venstre for rattet kan man sætte bilen op til at køre økoræs, rigtigt ræs eller bare helt normalt. Det, man justerer på, er speederesponsen, styretøjets tyngde, assistancen fra el-motoren, start-/stop-systemet og klimaanlæget. Som en ekstra lille finesse ændrer bilen også belysningen i speedometeret alt efter, hvilket program der er valgt.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen