Nyheder
Kommunal fejltagelse: Ulovlige veje i Odsherred koster dyrt at rette op
Syv kilometer ulovlige veje i Odsherred skal laves om
Odsherred Kommune skal nu rette syv kilometer ulovlige “2 minus 1 veje”, der ikke overholder lovgivningen.
Problemet har været kendt siden 2022, men først nu ligger en tids- og finansieringsplan klar.
Kommunen har fået krav fra politiet om at ændre vejene for at forbedre trafiksikkerheden.
Lovstridige veje skaber farlige situationer
De berørte veje er etableret for at forbedre sikkerheden for både bilister og cyklister, men har i stedet medført problemer.
Dårligt udsyn, jernpæle på kørebanen og mangelfuld skiltning har øget risikoen for ulykker.
Kommunen etablerede vejene uden at sikre politiets godkendelse, og nu skal de ændres for at overholde loven.
Problemet omfatter flere vejstrækninger, blandt andet:
- Egebjergvej (1.350 meter)
- Egebjerg Hovedgade, Glostrupvej og Gelstrupvej (1.590 meter)
- Starreklintevej, Vallekildevej (770 meter)
I alt skal syv kilometer vej ændres ved at fjerne ulovlig skiltning, opdatere vejafmærkningen og etablere nye sikkerhedsforanstaltninger.
Forsinkelse vækker frustration
Kommunens politikere har længe været enige om, at problemet skulle løses hurtigt.
Allerede i januar 2022 udtalte formanden for Klima- og Miljøudvalget, Claus Starup (Nyt Odsherred), at det var en ”rigtig øv-sag”, der krævede hurtig handling. Men tre år senere er der først nu en konkret plan på plads.
Starup erkender ifølge TV2, at sagen er trukket unødigt ud:
“Det er dybt kritisabelt. Der må have været omstændigheder, jeg ikke har haft overblik over, der har forsinket processen.”
Kommunen risikerer ansvar for ulykker
Det var en tidligere kommunalbestyrelse, der stod bag etableringen af vejene. Kommunens administration var dog allerede dengang opmærksom på, at vejene ikke levede op til sikkerhedskravene.
Nu, hvor Folketinget har vedtaget, at ansvaret for vejindretning ligger hos kommunerne – ikke politiet – kan kommunen blive holdt ansvarlig for eventuelle ulykker, hvis der ikke handles hurtigt.
Politikerne skal tage stilling
Den 11. marts skal Klima- og Miljøudvalget stemme om finansierings- og tidsplanen for ændringerne. Projektet forventes at koste 435.000 kroner eksklusiv moms, hvoraf 400.000 kroner tages fra midler til kollektiv trafik.
Selvom en løsning nu er på vej, er spørgsmålet stadig, hvorfor sagen har trukket ud i tre år, og hvordan lignende fejl kan undgås i fremtiden. Kommunen lover at lære af sagen, så lignende problemer ikke opstår igen.