Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni

Ny special-Gallardo og et lille eventyr fra Italien



6. juli, 2009 - kl. 14:39
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Der var engang en glad mand. Han boede i Italien, og var en god arbejder om formiddagen - resten af dagen nød han livet. Han havde stor succes med at producere traktorer, men han kunne også godt lide at køre hurtigt. Derfor havde han en Ferrari. Men den glade mand var ikke tilfreds med sin Ferrari, selvom producenten af Ferrari var hans ven, Enzo. En dag brokkede den glade mand sig over sin Ferrari til sin ven, Enzo, der sagde, at den glade mand ikke egnede sig til at køre sportsvogn, men at han skulle nøjes med at køre traktor. Derefter besluttede den glade mand sig for, at han ville lave sine egne sportsvogne. Den glade mand hed Ferruccio Lamborghini.

I 1963 blev Automobili Ferruccio Lamborghini stiftet, og i 1967 blev Valentino Balboni ansat. Balboni udviste stor forståelse for finjustering af bilerne, og som testkører har han været med til at forme mange legendariske modeller, lige fra 60'ernes Miura til nutidens Murciélago og Gallardo.
Af mange betragtes han som en legende, og siden 1973 har han siddet bag rattet af samtlige prototyper Lamborghini har bygget.

For at sikre kvaliteten har mange biler været gennem hans hænder en sidste gang, inden de er blevet afleveret til kunder, for som Balboni siger:
'En Lamborghini skal altid kombinere præcisionen fra en racerbil med trygheden fra en god ven'.

Nu er Valentino Balboni gået på pension, og som en hyldest til ham har Lamborghini lanceret en særlig version af Gallardo, som bærer hans navn. Bilens fulde navn er dermed intet mindre end Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni.
Gallardoen er med 9.000 producerede eksemplarer den mest succesfulde Lamborghini nogensinde, og teknologien i hyldestversionen er ganske unik. 550-2 betyder at tyren yder 550 hestekræfter, og at der er træk på 2 hjul.
I modsætning til en 'normal' Gallardo, der trækker på alle fire, er der altså tale om en ren baghjulsspjætter, og bilen er derfor modificeret i blandt andet hjulophæng og aerodynamik. Også ESP-systemet er ændret, så det i CORSA-indstilling tillader bilen at vrikke lidt med røven.

Pumpeværket er en modificeret udgave af den 5,2 liters V10'er, der ligger i resten af Gallardo-programmet. De 550 hk bliver afleveret ved 8.000 o/min, og momentet på 540 Nm topper ved 6.500 o/min. Bilen vejer ikke mere end 1.380 kg, så 0-100 er overstået på 3,9 sekunder, og accelerationen slutter først ved 320 km/t.

Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni vil kun blive produceret i 250 eksemplarer, og for at understrege modellens eksklusivitet løber en farvet stribe i hvid og guld fra fronten henover bilen til bagspoileren. Den karakteristiske farvekombination er gentaget i interiøret.
Grundfarven i den komplette læderkabine er sort, men begge sæder har en farvestribe i hvid. Centerkonsollen er også betrukket med hvidt læder og på dørbeklædningen af venstre dør er placeret et skilt med Valentino Balbonis signatur og produktionsnummeret på modellen.

Sæt i gang!
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen