Ferrari
Lewis Hamilton drømmer om at designe sin egen Ferrari – vil genoplive ånden fra F40
Hamilton afslører planer om at skabe en F44 – inspireret af den legendariske F40
Lewis Hamilton er ikke kun optaget af at køre Ferraris på Formel 1-banen – nu drømmer han også om at designe sin helt egen Ferrari. Den syvdobbelte verdensmester har nemlig afsløret, at han ønsker at skabe en ny superbil, kaldet F44, som en moderne hyldest til den ikoniske Ferrari F40.
Hamilton, der i begyndelsen af 2024 skiftede fra Mercedes til Ferrari, har fået en svær start hos det italienske team. Han sluttede på en skuffende 10. plads i sit debutløb i Australien. Men det forhindrede ham ikke i at sende chokbølger gennem bilverdenen, da han afslørede sine designambitioner.
“En af de ting, jeg virkelig gerne vil gøre, er at designe en Ferrari. Jeg vil lave en F44,” sagde Hamilton i Australien tidligere på måneden.
Navnet F44 refererer til Hamiltons faste racernummer, 44, og trækker samtidig en direkte linje til den berømte F40 – den sidste bil, som blev godkendt personligt af Enzo Ferrari før hans død i 1988. F40 blev lanceret i anledning af Ferraris 40-års jubilæum og var på mange måder indbegrebet af en rå og uprøvet køreoplevelse – præcis det, Hamilton ønsker at genskabe.
En moderne fortolkning af F40
Hamilton beskriver sin vision for F44 som en bil, der skal fastholde den rå, mekaniske følelse fra F40. Han understreger, at bilen skal have en manuel gearkasse – sandsynligvis en klassisk gated shifter – og han forestiller sig et design, der bygger på letvægtsteknologi og avanceret hybridkraft, præcis som Ferrari har gjort det med LaFerrari og deres seneste modeller.
“Baseline af en F40, med den faktiske stick shift. Det er det, jeg kommer til at arbejde på de næste par år,” sagde Hamilton.
F40 var kendt for sin kompromisløse teknologi, hvor karrosseriet var bygget af kevlar og karbonfiber for at holde vægten nede på bare 1.100 kg. Den 2,9-liters V8-motor leverede 471 hestekræfter, hvilket gjorde det muligt at ramme 100 km/t på bare 3,8 sekunder – uden nogen form for traction control eller ABS.
Ferrari har siden brugt F40 som skabelon for efterfølgende halo-modeller som F50 og LaFerrari. Den seneste model, F80, har en hybrid drivlinje med 1.500 hestekræfter, men Hamiltons idé med F44 peger mod en mere mekanisk og puristisk køreoplevelse.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: