Nyheder
Lynhurtig og luksuriøs: Zeekr 7X rammer Europa med 615 km rækkevidde og 0-100 på 3,8 sekunder
Kinesisk-svensk elbil markerer Zeekrs næste offensiv i Europa – og Danmark er med i første bølge.
En ny aktør på det elektriske SUV-marked gør klar til at tage kampen op med både Tesla, BMW og Volvo. Det er Zeekr – elbilsmærket fra kinesiske Geely, som nu lancerer sin nyeste model, Zeekr 7X, i Europa. Modellen kombinerer høj ydeevne, stort digitalt fokus og generøs rækkevidde i et elegant SUV-design.
Zeekr 7X
Elektrisk kraftværk med luksuriøse ambitioner
Zeekr 7X er bygget på koncernens Sustainable Experience Architecture (SEA), som også danner basis for modeller som Zeekr 001 og Zeekr X. Med en længde på knap 4,8 meter og en akselafstand på 2,9 meter placerer den sig i det populære mellemklasse SUV-segment – og sigter direkte mod den voksende gruppe af europæiske elbilskøbere.
Modelprogrammet spænder fra den baghjulstrukne Core-model med 75 kWh batteri og en rækkevidde på op til 480 km (WLTP) til Long Range RWD med hele 615 km rækkevidde fra et 100 kWh NMC-batteri. Topmodellen, Privilege AWD, stiller med 639 hk, firehjulstræk og en 0-100 km/t-tid på blot 3,8 sekunder.
Alle versioner er baseret på 800V-arkitektur, hvilket gør det muligt at oplade fra 10-80 % på ned til 13-16 minutter ved en 360 kW DC-lader.
Zeekr 7X
Læs også:
Indvendig innovation: Skærme, kraft og komfort
Interiøret i Zeekr 7X byder på en 16″ central HD-touchskærm og en valgfri 36,2″ augmented-reality head-up display, mens en Snapdragon 8295-processor sikrer hurtig respons og avanceret infotainment. En digital cockpitoplevelse kobles med et komplet udvalg af førerassistentsystemer (ADAS), herunder automatisk vognbaneskift og 3D-surround view.
Danmark får den allerede til sommer
De første markeder – Holland, Sverige og Norge – har allerede åbnet for bestilling, og Danmark følger til sommer. Prisen starter ved cirka 395.000 kroner (baseret på svensk pris), hvilket potentielt gør Zeekr 7X til en prisstærk konkurrent i premium-segmentet.
Zeekr, ejet af Geely – der også står bag Volvo og Polestar – har ambitioner om at udvide massivt i Europa. Med 460.000 solgte elbiler globalt siden 2021 og et voksende modelprogram sigter mærket efter at blive et førende EV-brand.
Læs også: