Kontrol
Mænd fylder for meget i ulykkesstatistikken: Hvorfor kører de så farligt?
Vejdirektoratets årsrapport for 2024 afslører, at mænd fortsat er markant overrepræsenteret i trafikulykker. Ud af 145 trafikdræbte sidste år var næsten 75 % mænd. S
Selvom vi skriver 2025, og bilerne bliver smartere, så viser tallene stadig, at gamle vaner dør langsomt – især blandt mænd bag rattet. Ifølge Vejdirektoratets nyeste årsrapport fra 2024, var 3 ud af 4 trafikdræbte sidste år mænd. Det er ikke bare en tilfældighed – det er et mønster, der fortsætter år efter år.
Færre dør, men mændene holder fast i risikoen
Godt nyt først: Der var “kun” 145 personer, der mistede livet i trafikken i 2024. Det gør året til et af de mest trafiksikre nogensinde i Danmark. Alligevel er der noget, der stikker ud – og det er, at 74 % af de dræbte var mænd.
Ja, mænd kører generelt mere – både privat og i arbejdstiden – men det forklarer ikke det hele. Der er nemlig også en anden faktor på spil: risikovillighed. Mænd har stadig en tendens til at tage flere chancer i trafikken. Høj fart, mindre brug af sikkerhedssele og flere overhalinger på kanten. Det er adfærd, der kan koste dyrt.
Læs også:
Teknologien haler ind – men kan ikke kompensere for adfærd
Vi lever i en tid med biler, der kan bremse selv, holde vognbanen og spotte fodgængere før du selv gør det. Men selv de mest avancerede assistentsystemer kan ikke kompensere for dårlig dømmekraft. Særligt ikke hvis føreren overvurderer sine egne evner – noget, vi desværre stadig ser oftere blandt mænd end kvinder.
Fremtidens trafik er fælles ansvar
Der er brug for, at vi bliver endnu bedre til at tale om trafikadfærd – især med fokus på, hvordan vi får mænd til at træffe tryggere valg bag rattet. Vi er kommet langt, men når tallene stadig viser så stor forskel på kønnene, er der mere arbejde at gøre.
Så næste gang du sætter dig bag rattet – uanset køn – så tænk over, at det ikke kun handler om at komme hurtigt frem. Det handler om at komme sikkert frem. Og det gælder både for dig selv og dem, du møder på vejen.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: