Nyheder

Ny Lancia Ypsilon lanceret: Flere heste til hybriden – længere rækkevidde til el-versionen

Lancias opdaterede minibil kombinerer italiensk stil med tekniske forbedringer i både el- og hybridversion

Ny Lancia Ypsilon lanceret: Flere heste til hybriden – længere rækkevidde til el-versionen
Lancia Ypsilon - Foto: Stellantis

Lancia har præsenteret markante opgraderinger af sin kompakte premium-hatchback, Ypsilon. Både el- og hybridudgaverne af modellen får et teknisk løft, der skal gøre bilen mere konkurrencedygtig – og det uden stigning i prisen. De opdaterede versioner er tilgængelige fra den 8. april.

Den elektriske Ypsilon får nu en rækkevidde på op til 425 kilometer (WLTP), hvilket svarer til en forbedring på 22 kilometer – eller 6 % – i forhold til forgængeren. Det skyldes blandt andet en ny batterikemi med en 54 kWh stor nickel-mangan-kobolt-batteripakke og en mere effektiv drivlinje. Ifølge Lancia er det gennemsnitlige strømforbrug nede på 14,3 kWh/100 km. Ladehastigheden imponerer også: Fra 0 til 80 % tager under 30 minutter ved en 100 kW DC-lader.

“Det er ikke en revolution, men en reel evolution, der bringer os tættere på elektrisk hverdag for flere,” udtaler Lancia i pressemeddelelsen.

Den hybrid-drevne version får også en justering – men af en lidt anden karakter. Tidligere blev bilen markedsført med en effekt på 100 hk, men fremover vil man melde de reelle ydelsestal ud: 110 hk i samlet systemeffekt. Ændringen sker som forberedelse til de kommende Euro 7-regler i 2027, hvor producenterne skal være mere transparente om hybridbilers samlede kraftoutput.

Det tekniske setup i hybridmodellen forbliver det samme – en 74 kW forbrændingsmotor i kombination med en 21 kW el-motor, som tilsammen leverer 81 kW/110 hk.

Ifølge Lancia skal Ypsilon cementere sin position i B-segmentet som et stilfuldt, men praktisk valg for bykørsel – hvad enten man vælger den emissionsfrie elversion eller den opdaterede mild-hybrid.

Lancia er en del af Stellantis-koncernen og har med det nye Ypsilon-modelprogram taget endnu et skridt i sin bebudede “Renæssance” – en 10-årig plan, der skal relancere det traditionsrige italienske bilmærke.