Motorsport

Peugeot 9X8 vender tilbage til Imola: Kan den danske løve få kløerne i podiet?

Med et år på bagen og erfaring i baghånden håber Peugeot Sport at omsætte testkilometre til resultater ved anden afdeling af FIA World Endurance Championship.

Peugeot 9X8 vender tilbage til Imola: Kan den danske løve få kløerne i podiet?
Foto: PEugeot

Tilbage på kendt grund

Når starten går til årets 6 Hours of Imola søndag den 20. april kl. 13.00, er det ikke kun endnu en omgang i FIA World Endurance Championship – det er også tidspunktet, hvor Peugeot 9X8 endelig får muligheden for at måle sine fremskridt på kendt grund.

I 2024 debuterede den højprofilerede Hypercar fra Peugeot Sport med et næsten komplet nyt design. Det blev dog et år med både op- og nedture:

  • #93-bilen sluttede som nummer ni i Imola under vanskelige vejrforhold.
  • #94-bilen blev ramt allerede kort efter starten.

Udviklingsarbejde uden kompromis

Siden sidste år har udviklingsarbejdet fortsat ufortrødent. Ifølge Jean-Marc Finot, Senior VP hos Stellantis Motorsport:

“Vi har været på niveau med midterfeltet; nu handler det om at bryde ind i frontgruppen.”

Team Peugeot TotalEnergies har udnyttet pausen mellem første afdeling i Qatar og Imola til testarbejde i:

  • Barcelona
  • Le Castellet
  • Spa-Francorchamps

Dette trods vanskelige vejrforhold under flere tests.

Første mulighed for reel sammenligning

For første gang vender teamet nu tilbage til en racerbane med identisk bil- og dæmkonfiguration som året før.
Ifølge teknisk direktør Olivier Jansonnie giver det mulighed for en reel måling af tekniske forbedringer, noget der hidtil har været svært i Hypercar-programmet.

Imola stiller høje krav

Imola er en af de mest teknisk krævende baner på kalenderen:

  • Smal bane på kun 4,9 kilometer.
  • 36 biler på startlisten, heraf 18 Hypercars.
  • Ofte uforudsigeligt forårsvejr i Emilia-Romagna.

Disse forhold lægger yderligere pres på både kørere og teams, og fejl bliver hurtigt straffet hårdt.

Danske håb i #93-bilen

Danske Malthe Jakobsen deler #93 med Paul di Resta, og begge har holdt sig skarpe ved deltagelse i 12 Hours of Sebring i LMP2-klassen.

Imens har teamets Formel E-stjerner, Jean-Eric Vergne og Stoffel Vandoorne, fortsat deres dueller i el-klassen frem mod Imola.

Med:

  • Nye data
  • Skarpere set-up
  • En bil, der ikke længere er ukendt territorium

Vil Peugeot forsøge at klatre højere op ad resultatlisten. Om det rækker til en podieplacering på den italienske racerbane, får vi snart svar på.