Nyheder

Peugeot genopliver GTi-legenden: Den elektriske E-208 GTi er her

Peugeot genopliver den ikoniske GTi med en elektrisk nyhed: E-208 GTi. Med 278 hk, 0-100 km/t på 5,7 sekunder og klassisk GTi-design markerer den et stærkt comeback – nu med strøm i stedet for benzin. Klar til lancering i 2026.

Peugeot genopliver GTi-legenden: Den elektriske E-208 GTi er her
Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 16. juni 2025

Peugeot har officielt genoplivet det ikoniske GTi-badge med lanceringen af den nye E-208 GTi – en elektrisk hot hatch, der kombinerer klassisk køreglæde med moderne teknologi.

Elektrisk ydeevne med GTi-DNA

E-208 GTi er udstyret med en 278 hk elmotor, der leverer 0-100 km/t på blot 5,7 sekunder. Trods en vægt på cirka 1.600 kg sikrer det mekaniske spærredifferentiale og en opgraderet undervogn en agil køreoplevelse.

Designet med motorsport i blodet

Udviklet af Peugeot Sport, der også står bag mærkets 9X8 Le Mans-hyperbil, har E-208 GTi fået en sænket undervogn (30 mm) og bredere sporvidde (56 mm foran, 27 mm bagpå). Visuelt trækker den på klassiske GTi-elementer med røde detaljer og 18-tommer fælge inspireret af 205 GTi.

Praktisk rækkevidde og hurtig opladning

Med et 54 kWh batteri tilbyder E-208 GTi en WLTP-rækkevidde på 350 km og understøtter 100 kW DC-hurtigopladning, hvilket muliggør en opladning fra 20% til 80% på under 30 minutter.

En ny æra for GTi

E-208 GTi markerer Peugeots første elektriske GTi og signalerer en ny retning for mærkets performance-modeller. Med denne model håber Peugeot at tiltrække både nostalgikere og nye entusiaster, der søger elektrisk køreglæde uden at gå på kompromis med performance.

E-208 GTi forventes at være tilgængelig for bestilling i begyndelsen af 2026 med en startpris omkring £35.000 (ca. 300.000 kr.).

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.