Bilvedligeholdelse og service

Plug-in hybrider og offentlig opladning? Det lyder smart – men er sjældent det

Langsom opladning, høje priser og praktiske udfordringer gør, at PHEV’er sjældent får fuldt udbytte af offentlige ladestandere. Hjemmeladning er stadig vejen frem.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 29. september 2025

Plug-in hybrider lyder som den perfekte mellemting: du kan køre elektrisk til daglig, og stadig tage på langtur med benzin i tanken. Men der er én ting, som mange overser: offentlig opladning passer sjældent særlig godt til PHEV’er.

Det burde være nemt – sæt stikket i, vent lidt, og spar på brændstoffet. I praksis er det dog ikke altid så simpelt. Her får du et overblik over, hvorfor plug-in hybrider og offentlige ladestandere ofte er et dårligt match.

1. Små batterier + langsom opladning = dårlig udnyttelse

De fleste PHEV’er har et batteri på 8–20 kWh. Det rækker typisk til 30–80 km el-kørsel – perfekt til hverdagens pendling. Men netop fordi batteriet er lille, kan bilen sjældent udnytte den høje effekt fra en offentlig ladestander.

Mange PHEV’er lader kun med op til 3,7 eller 7,4 kW, selv når standeren tilbyder langt mere. Resultat? Du fylder batteriet langsomt – og optager en ladeplads, der kunne være brugt til en fuldelektrisk bil, der faktisk har brug for den.

2. Du betaler (for meget) for lidt

Offentlige ladestandere tager ofte betaling pr. kWh – men nogle tager også betaling pr. minut. Og hvis din PHEV lader langsomt, betaler du altså for tiden mere end for strømmen.

Eksempel:
Du bruger 1 time på at lade 4 kWh strøm. Standeren tager 3 kr./kWh + 2 kr./minut.
Du ender med at betale over 100 kr. for strøm, der måske kunne have kostet 10-15 kr. derhjemme.

Det giver ikke mening økonomisk – og det fjerner idéen om, at PHEV’er er billigere i drift.

3. Ladebøvl og optagede pladser

Hvis du har prøvet at finde en ledig ladestander i en travl by eller ved et indkøbscenter, ved du, at det kan føles som bingo i myldretiden. Og hvis du endelig finder én – virker den så?

  • Nogle standere har betalingsproblemer
  • Andre har dårlige kabler eller virker kun med visse apps
  • Og i værste fald er pladsen blokeret af en fossilbil – eller en elbil, der allerede er fuldt opladt

For en PHEV-ejer, der “bare lige” skulle have lidt strøm til næste tur, kan det hurtigt blive tidskrævende og frustrerende.

4. Mange PHEV’er bliver slet ikke ladet op

Det lyder vildt, men flere undersøgelser viser, at en stor del af plug-in hybrider sjældent eller aldrig lades op – især firmabiler. Chaufførerne kører bare videre på benzin, fordi det er nemmere.

Resultatet? En tung bil med to drivlinjer og højere forbrug end nødvendigt. Hele idéen med plug-in hybriden går tabt, og det gør klimaregnskabet også.

Brug hjemmeopladning – og brug PHEV rigtigt

Plug-in hybrider er stadig en god løsning, hvis du:

  • Har mulighed for at lade op derhjemme eller på arbejde
  • Kører mest korte ture i hverdagen
  • Husker at lade regelmæssigt og ikke bare kører på benzin

Men hvis du regner med, at offentlig opladning skal være din primære løsning, så er det måske værd at overveje, om en fuldelektrisk bil giver bedre mening.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Bilvedligeholdelse og service

Se flere artikler