Porsche Carrera GT

De fleste har drømt sig i Tom Kristensens racersko. Her er chancen (men det bliver ikke billigt!).



16. januar, 2004 - kl. 00:03
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Det kan godt være, at en Ferrari Enzo er det nærmeste man kommer en formel-1 bil på gaden, men hvis man er mere til Le Mans, så skal man et smut forbi Zuffenhausen. For hvad gør man når man har en næsten færdig-udviklet Le Mans LMP racer, og reglerne så pludselig bliver lavet om?
Man sætter den da bare i produktion! Det er sådan Porsche Carrera GT kom til at se dagens lys. Bilen er bygget over et kulfiber-skelet med komposit-paneler, keramiske bremser, og ikke at forglemme, en V10'er på 5,7 liter og 612 hestekræfter liggende lige bag den heldige fører. Overalt er der detaljer der afslører Porschens race-gener. Affjedringen foran er ligesom resten af bilen, lavet som en LMP-racer, dvs. med indenbords stødstangs-affjedring og dæmpning (en opsætning der for eksempel bruges i alle Formel 1-biler). Gearknoppen er af et specielt laminat, som en hyldest til den oprindelige Le Mans vindende Porsche 917 (man lavede en gearknop af balsatræ for at spare vægt). Behøver man overhovedet, at nævne dens suveræne køreegenskaber?

På trods af Porschens rødder er den relativt civiliseret. Der er ABS, airbag, motoren har bl.a. fået større slagvolumen end den oprindelige version, for at gøre den lettere at køre, og koblingen er relativt blød. Koblingen er faktisk noget af det udviklingsholdet brugte mest tid på. Den har 2 plader, og er lavet af keramik for at øge dens slidstyrke. Desuden vejer den meget mindre end en konventionel kobling, og har en mindre diameter, hvilket gør at hele gearkassen og motoren kunne sænkes yderligt nogle centimeter.

Det er denne tankegang, der gør Porschen til noget af det mest rendyrkede køretøj man kan komme i nærheden af, om det så er til en spurt ned ad Mulsanne langsiden eller lidt sjov på de små veje. - I ved selv hvor de er.

Carrera GT'en er i øvrigt den eneste mulighed hvis man vil have en bil med konventionelt gearskifte i superbilsklassen. Dens 2 primære konkurrenter; Mercedes SLR og Ferrari Enzo, har henholdsvis konventionelt automatgear og elektrohydraulisk F1-gearkasse.

Både Porsche, Ferrari og Mercedes har glorværdige fortider i forskellige historiske løb. Ferrari har som bekendt domineret F1 i nogle år nu, men dominerede også Le Mans tilbage i starten af 60'erne (bl.a. med 6 sejre i træk '60-65). Porsche vandt deres seneste Le-mans sejr i 1998, og i 1997 med en vis hr. Kristensen ved roret. Porsche har en fortid fyldt til randen med Le Mans sejre, flere end noget andet bilmærke.

Mercedes vandt sidst Le Mans i 1989, men har været med fremme i Formel 1 længe. At Mercedes forsøgte, at sætte en af deres biler i kredsløb om jorden sidst de var med (Le Mans "99) glemmer vi lige. SLR'en er i øvrigt stærkt inspireret af den oprindelige mågevinge, nemlig 300 SL, der vandt Le Mans i 1952.

Der er planlagt 1500 eksemplarer af bilen, hvilket ligger pænt midt imellem Enzo'ens planlagte 399 (efter devisen, at man skal lave en mindre end man tror man kan sælge), og Mercedes SLR'ens 3500.

Og så det sørgelige: prisen for en Carrera GT er 450 000 USD, hvilket, omregnet i danske kroner, tillagt afgift og moms giver omkring 9,5 mill. Så medmindre din nabo hedder Mærsk Mc-Kinney Møller, så skal du desværre nok ikke regne med at se en på din vej foreløbig.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen