Elbiler

Stor britisk opbakning til reform af elbilskrav

Flertal ønsker lempeligere mål for elbilproduktion

Foto: Colin Via Wikimedia Commons
Foto: Colin Via Wikimedia Commons

En ny undersøgelse fra Carwow viser, at 67% af de britiske bilister mener, at regeringen bør sænke de nuværende mål for produktionen af elbiler (EV) hos bilproducenterne.

Samtidig mener 77%, at regeringen bør yde større økonomisk støtte til bilindustrien for at fremme overgangen til elbiler.

Strenge krav til bilproducenter

Det nuværende Zero Emission Vehicle (ZEV)-mandat, der trådte i kraft i begyndelsen af 2024, kræver, at 28% af alle nye biler solgt af bilproducenter i 2025 skal være fuldt elektriske eller have nuludledning.

Andelen stiger gradvist, så 80% af alle solgte biler i 2030 skal være emissionsfrie.

Selvom salget af elbiler stiger, har markedet stadig svært ved at nå de mål, regeringen har sat.

I 2024 udgjorde elbiler kun 22% af nybilsalget, hvilket er langt fra det påkrævede niveau.

Polestar skærer en fjerdedel af CO₂ pr. bil: Bæredygtighedsrapport afslører markant fremskridt

Læs også: Polestar skærer en fjerdedel af CO₂ pr. bil: Bæredygtighedsrapport afslører markant fremskridt

Producenter kæmper for at øge efterspørgslen

Mange bilproducenter har forsøgt at tiltrække flere kunder ved at sænke priserne på elbiler, men ifølge undersøgelsen er det stadig ikke nok til at øge den private efterspørgsel markant.

Iain Reid, redaktionschef hos Carwow, mener, at regeringen skal tage konkrete skridt for at justere lovgivningen.

“Selvom omstillingen til elbiler fortsætter, er det tydeligt, at de nuværende mål er svære at opnå.

Vores undersøgelse viser, at bilister ønsker lavere krav til producenterne, men samtidig efterspørger 54% flere initiativer, der kan gøre det lettere at eje en elbil.”

Høje bøder skaber bekymring

En af de største udfordringer for bilproducenterne er de massive bøder, de risikerer under det nuværende ZEV-mandat.

For hver benzin- eller dieselbil, der sælges over den fastsatte grænse, kan producenterne blive pålagt en bøde på op til 15.000 pund.

Flere eksperter advarer om, at denne model kan skade bilindustrien i stedet for at fremskynde overgangen til elbiler.

I stedet opfordrer mange til en mere pragmatisk tilgang, hvor regeringen balancerer ambitionerne med de faktiske forhold på markedet.

Lynk & Co 01: Kinesisk bil med svensk hjerne – og europæisk attitude

Læs også: Lynk & Co 01: Kinesisk bil med svensk hjerne – og europæisk attitude

Deepal G318: Kinas elektrificerede offroader vil tage kampen op med de store drenge

Læs også: Deepal G318: Kinas elektrificerede offroader vil tage kampen op med de store drenge