Elbiler

Tesla mister førertrøjen – konkurrenterne kører billigt forbi

Tesla har ikke længere monopol på billig, hurtig opladning. I dag er det et marked i bevægelse – hvor planlægning, tidslig fleksibilitet og app-brug afgør, hvem der får den laveste kWh-pris over vejen.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 13. august 2025

Forestil dig, at din favorit-snack pludselig bliver overhalet på prisen af en, du aldrig troede ville være konkurrent. Sådan en følelse rammer elbilister nu, når det afsløres, at Tesla ikke længere har de laveste priser på lynladning i dagtimerne.

Hvor går prisen? Det varierer – og ikke altid til Tesla’s fordel

FDM’s seneste data viser et skifte i markedet:

  • Flere af Teslas 36 lynlade-lokationer har indført variable priser – og i dagtimerne er Tesla nu dyrere end operatører som E.ON, Norlys, OK, Circle K og Q8, der typisk ligger mellem 3,00–3,50 kr./kWh. I Fredericia når Tesla op på 4,40 kr./kWh, mens natteprisen i samme by kun ligger på 1,90 kr./kWh..
  • De traditionelle aktører begynder således at tilbyde mere konkurrencedygtige priser – og i visse tilfælde billigere end Tesla selv.

Markedet ændrer gear – planlægning er blevet nøglen

Forbrugere skal nu følge med i prisstrukturen og vælge tidspunkter nøje:

  • Der er stadig penge at spare, hvis du lader, når efterspørgslen er lav – f.eks. om natten hos Tesla.
  • Andre operatører tilbyder ens priser døgnet rundt, hvilket kan være en fordel, hvis din hverdag ikke tillader planlagte lademønstre.

Hvorfor det er vigtigt

  • Stærk prisbrydning: Tesla’s dominans på lynladerpriser udfordres, og konkurrenterne giver kamp til stregen.
  • Konkurrencen intensiveres: Flere ladeoperatører presser priserne og skaber et mere mangfoldigt marked.
  • Elbilistens fordel: Med fleksible ladetidspunkter – især uden for myldretid – kan man stadig køre ganske billigt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.