Toyota

Toyota overvejer at bygge sportsbil på egen hånd — mere end bare samarbejde

Efter år med partnerskaber vil Toyota nu muligvis bygge en sportsvogn 100 % selv. Fokus? Køreglæde, performance og måske elektrificering – helt på egne præmisser.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 30. september 2025

Toyota har længe været kendt for deres solide og driftssikre biler – men under det pæne ydre banker der også et entusiastisk hjerte. Modeller som GR86, Supra og den rå GR Yaris har gjort det klart, at Toyota stadig har benzin i blodet.

Men fælles for flere af disse modeller er, at de er udviklet i samarbejde med andre: Subaru og BMW har spillet store roller. Og nu spørger alle bilnørder sig selv:

Er Toyota klar til at bygge en sportsvogn helt alene?

Tid til at stå på egne ben?

Ifølge kilder hos Motor1 overvejer Toyota netop nu, om det er tid til at tage springet og udvikle en sportsvogn uden eksterne partnere. Det vil være første gang i mange år, at mærket går solo på et projekt i denne kategori.

Det handler ikke om at afvise samarbejde – men om at skabe noget, der er 100 % Toyota.
Fra platform og drivlinje til design og køredynamik.

Hvad kan vi forvente?

Selvom der endnu ikke er annonceret en konkret model, peger rygterne på følgende muligheder:

🛞 Platform

Toyota kunne udvikle en letvægtsplatform skræddersyet til sportslig kørsel – måske som videreudvikling af GR-seriens fundament, men med mere fokus på performance og kørefølelse end på deling med hverdagsbiler.

⚡ Drivlinje

Toyota har allerede vist flere spændende koncepter:

  • En elektrisk GR sportsvogn med manuel gearsimulering
  • Hybrid-løsninger, der kombinerer benzinmotor og elmotor for maksimal respons
  • Mulighed for brint-drevet performance (noget Toyota forsker aktivt i)

Der er derfor stor sandsynlighed for, at den nye sportsvogn bliver elektrificeret i en eller anden form – men stadig med fokus på køreglæde, ikke bare effektivitet.

🎨 Design

Glem kedelige linjer – når Toyota laver sportsbiler under GR-flaget, bliver det med kant, attitude og motorsportsinspiration. Vi kan forvente en lav, bred og aggressiv silhuet, muligvis inspireret af GR GT3 Concept, som allerede har givet smagsprøver på, hvor vildt det kan blive.

Hvorfor gør Toyota det her?

Toyota ved godt, at sportsvogne ikke sælger i milliontal – men de skaber image og passion.
I en verden hvor bilproducenter skal bevise, at de stadig tør tænke ud over SUV’er og el-firmaflåder, er en ren sportsvogn en slags manifest:
“Vi bygger biler, fordi vi elsker det – ikke bare fordi vi skal.”

Samtidig har mærker som Porsche, Alpine, og Lotus allerede meldt sig ind i den elektriske sportsvognskamp. BMW overvejer det. Tesla forsøger stadig at få Roadster 2.0 på gaden. Toyota vil ikke stå tilbage.

Hvornår kan det ske?

Vi taler ikke om en model, der er klar i morgen – men med Toyota’s Neue GR-generation og elektriske platforme i støbeskeen, kunne vi se en prototype i 2026–27, og en produktionsmodel omkring 2028.

Det vil passe perfekt med elbilteknologiens næste bølge og give Toyota tid til at skabe noget helt særligt – og helt deres eget.

Toyota går måske solo – og det kan blive stort

En fuldblods, selvstændigt udviklet sportsvogn fra Toyota er noget, entusiaster har håbet på i årevis. Hvis det sker, kan vi stå over for en ny ikonisk model – i stil med Supra, MR2 eller Celica GT-Four – men bygget til en elektrisk og digital tidsalder.

Og hvis nogen kan finde balancen mellem teknik, køreglæde og pålidelighed?
Så er det Toyota.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.