Klassikere

V10-motoren: En hyldest til motorverdenens mest melodiske monster

Fra Dodge Viper til Lexus LFA – V10’eren leverede noget helt særligt: vanvittig lyd, kompromisløs performance og bilkultur med sjæl. Den er næsten uddød i dag – men vi glemmer den aldrig.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 5. september 2025

Ikke så almindelig som en V8, ikke så overdrevet som en V12 – V10-motoren er noget helt særligt. Her får du historien om motoren, der kombinerer rå kraft, høj teknologi og den måske smukkeste motorlyd nogensinde.

Hvorfor V10? Fordi den både kan og vil

En V10-motor er et kompromis – men på den bedst tænkelige måde. Den kombinerer V8’erens bundtræk med V12’erens silkebløde top, og resultatet er ren køreglæde med et skud mekanisk vanvid.

Men den er ikke nem at bygge. Det kræver mod, teknik og ofte en ret stor pengepung at udvikle en V10. Måske netop derfor er den også forbundet med nogle af bilhistoriens mest ikoniske modeller.

De legendariske V10-ikoner

Dodge Viper (1991–2017)

Den amerikanske muskelbil med et V10-hjerte og attitude som en vred rodeotyr. Motoren var oprindeligt baseret på en lastbilmotor (!) – og første generation kom uden ABS eller traction control. 400 hk, kæmpe hætte, ingen undskyldninger.

BMW M5 (E60, 2005–2010)

Her fik vi Formel 1-inspireret teknik på landevejen. Den 5-liters V10 (S85) kunne snurre op til 8.250 omdrejninger og var parret med en SMG-gearkasse, der enten gjorde dig lykkelig eller frustreret. Men lyden? Den var ren magi.

Porsche Carrera GT (2004–2007)

5,7 liters V10 bygget til Le Mans, men brugt i en af de mest brutale og smukke Porsche-modeller nogensinde. Ingen turbo, ingen hjælp – bare manuel gearkasse, kobling af kulstof og en lyd, der får dine nakkehår til at rejse sig.

Lexus LFA (2010–2012)

Japansk perfektionisme på højoktan. LFA’ens 4,8-liters V10 kunne omdreje så hurtigt, at det krævede en digital omdrejningstæller. Lyden? En symfoni stemt af Yamaha’s instrumentingeniører. Kun 500 blev bygget – og alle er i dag eftertragtede samlerobjekter.

Lamborghini Gallardo & Huracán (2003–2024)

Hvis man siger “V10” og “eksplosiv italiensk drama” i én sætning, så lander man hurtigt hos Lamborghini. Gallardo og dens afløser Huracán har båret V10’en med stolthed – og i nyere versioner med både firehjulstræk og mere civiliseret teknik. Men lyden forblev ren brutalitet.

V10 i motorsport – Formel 1’s gyldne æra

Fra slut-80’erne til midt-00’erne var V10-motoren hjertet i Formel 1. De skreg op til 19.000 omdrejninger, leverede lyd som intet andet – og var elsket af fans over hele verden.

Ingen hybrid, ingen turbo – bare ren mekanik og fuld knald på. Spørg en ægte F1-fan, og de vil sige: V10 var det bedste, der nogensinde ramte en racerbane.

Hvorfor døde V10’eren?

Desværre er det ikke længere “in” at bygge biler med 10 cylindre. Strenge emissionskrav, stigende fokus på elektrificering og billigere alternativer som turbo-V6 har langsomt skubbet V10’en ud i kulden.

Det betyder, at vi nok ikke ser mange nye biler med V10 – og dem vi har, som Audi R8 og Huracán, er på vej på pension. Men vi glemmer dem ikke.

V10 – motoren der sang, skreg og sejrede

V10-motoren er ikke bare et stykke teknik – den er en oplevelse. Det er lyden, følelsen og historien om biler, der turde gå en anden vej. Den kommer måske ikke igen i ny produktion – men i vores bilhjerter vil den for altid larme videre.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.