Vækst hos ung jysk autolift-virksomhed

Startede med en simpel ide





4. september, 2018 - kl. 10:00
Forfatter: Motorsektionen.dk


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

I 2009 stiftede de to unge jyske iværksættere Mads Brink og Niklas Sørensen virksomheden Nimalift, som solgte bil-reservedele og udstyr til værksteder. Nu er virksomheden vokset til et solidt foretagende med speciale inden for salg af autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, men selv om maskinerne fylder meget rent fysisk, så har virksomheden stadig fokus på kerneområdet god kundeservice.

Mads Brink er i dag kun 28 år og allerede salgschef i eget succesfyldt firma. Sammen med ungdomskammeraten Niklas Sørensen besluttede de unge mænd allerede tidligt, at de ønskede at forene deres interesse for biler og bilteknik med drømmen om egen virksomhed. Dette blev startskuddet til den virksomhed, der i dag hedder Nimalift og primært sælger autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner til både erhvervskunder som værksteder men også til private bilentusiaster.

 

Startede med en simpel ide

I 2009 startede Mads og Niklas forretningen med deres interesse for dæk og fælge. De startede ud i det simple, hvor de opdagede, at pundet i England var billigt, hvilket ville gøre det til en god forretning at købe dæk og fælge billigt til Danmark og sælge dem videre. Herefter satte de dem til salg i Den Blå Avis, og fra starten af gik det stærkt. ”Det gik meget hurtigere end forventet, og allerede efter kort tid havde vi solgt de indkøbte dæk og fælge”, fortæller Mads Brink.

Efter succesen med dækkene og fælgene udvidede Nimalift sortimentet og købte også dækmaskiner og herefter autolifte hjem til Danmark fra udlandet. ”Vi fortsatte efter samme princip og satte autolifte og dækmaskiner til salg via Den Blå Avis, og allerede efter lidt over en time blev liftene solgt”, fortsætter Mads Brink.

Herefter blev de hjemlige lokaler for små, da Mads og Niklas fokuserede deres forretning på salg af store maskiner som netop autolifte og dækmaskiner men også afbalanceringsmaskiner. Det resulterede i, at Nimalift flyttede ind i større lokaler i Billund, hvor virksomheden også bor i dag. I 2017 blev virksomheden kåret til årets iværksættervirksomhed i Billund Kommune. Det kan du læse mere om her

Både Mads og Niklas er uddannede inden for økonomi, hvilket også ligger til grund for, at de to jyske unge mænd har en god portion viden om, hvordan man skruer en forretning sammen. Mads er markedsføringsøkonom, mens Niklas har en kandidatgrad i økonomistyring.

Salg af maskiner til værkstedet
I 2014 blev Nimalift for alvor en seriøs virksomhed. Både Mads og Niklas helligede sig virksomheden på fuld tid, og allerede et par år efter tæller Nimalift nu 5 ansatte. Mads fungerer som salgschef, mens kompagnonen Niklas er virksomhedens økonomi- og indkøbschef. Herudover er der blevet ansat to tidligere mekanikere, Max og Nikolaj, samt den garvede lagermand Kurt.

Nimalift har i dag nogle klare kerneområder, der primært fokuserer på bestemte maskiner til værksteder. Salgschefen forklarer, at her som nævnt er tale om forskellige typer af autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, som er nødvendige for at kunne udføre et godt mekanikerarbejde i værkstedet. ”Vi har gode forhold til producenterne, og vi sørger for hele tiden at være i kontakt med dem – både for at kvalitetssikre produkterne inden vi sælger dem videre til vores kunder, men også for at have et godt samarbejde”, fortæller Mads Brink, som netop har været på forretningsrejse til udlandet for at besøge producenter.

”For at sikre at vores forretning kan give kunderne den bedste service som muligt, så har vi valgt at fokusere på udvalgte maskiner, som vi så til gengæld også ved stort set alt om. Det er kundernes garanti for, at de altid kan være sikre på at få et ordentligt produkt fra en leverandør, som også kan give en kvalificeret kundeservice”, fortsætter Mads Brink.

Nimalifts kunder tæller 70 procent erhvervskunder og 30 procent private. Virksomheden forhandler både hele maskiner og reservedele til maskiner, og fokusset ligger på autolifte, dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, men Nimalift forhandler også klargøringslifte, kompressorer og værkstedsinventar.

Autolifte
En autolift vil man kunne finde på stort set alle værksteder, da det er den maskine, som løfter bilerne op, så mekanikerne kan komme til at arbejde på og under bilerne. Mads Brink forklarer, at Nimalift både forhandler autolifte med 2 søjler og 4 søjler og også med tilhørende hjælpearme samt saxlifte. De 2-søjlede er de mest populære.

Dækmaskiner
En anden af de maskiner, som Nimalift er specialiseret i, er dækmaskinerne, som anvendes til at tage dæk af eller sætte dem på. Disse kommer ofte med en hjælpearm, som gør det lettere, hvis man arbejder med lavprofils-dæk, hvor der er tale om meget lave dæk.
 
Afbalanceringsmaskiner
Et andet af Nimalifts produkter er afbalanceringsmaskinen, som sørger for at udjævne ubalancer, når man har sat dækket på fælgen, og dette sørger blandt andet for, at rattet ikke kommer til at ruste, og at balancen er i orden.

 

God kundeservice er omdrejningspunktet

Alle 5 medarbejdere i Nimalift har én ting til fælles, og det er interessen for biler og teknik. Sammen har de derfor en meget stor indsigt i branchen og know how, og det kommer især kunderne til gode. For selv om maskinerne til dagligt fylder meget fysisk, og her er tale om et meget ungt team, hvor 80 procent af medarbejderne er under 30 år, så er kernen i Nimalift traditionelle forretningsværdier som god kundeservice, hjælpsomhed og kvalitet.

”Den gode kundeservice er grundstenen i vores virksomhed”, slår salgschefen fast. ”Vores medarbejdere er hjertet i virksomheden, og vi stræber altid efter at yde en så god service til kunderne som muligt. Det er nemlig vores filosofi, at gode kunderelationer skaber vækst – også selv om værkstedbranchen ikke altid er kendt for den gode service”, fortsætter Mads Brink med en smil.

”Vi ønsker nemlig at ændre på den opfattelse, og derfor er vores kunder det primære fokus sammen med at kunne levere kvalitetsprodukter. Vi er jo netop bilentusiaster, og det er vores kunder også, så derfor er vi på bølgelængde med kunderne og kan møde dem i øjenhøjde”, forklarer Mads Brink.

 

Kan levere fra dag til dag

God kundeservice indebærer mange aspekter for Nimalift, og det inkluderer blandt andet virksomhedens dag til dag-leveringspolitik. Det betyder, at kunderne med det samme kan komme videre og ikke skal stå stille og miste profit, hvis her er tale om en erhvervskunde. Derfor har Nimalift også et meget stort lager, hvor der altid er rigtig mange reservedele, som både kan anvendes til de maskiner, som Nimalift forhandler men også andre typer.

Herudover har virksomheden også deres egen servicemand med en stor ekspertise, som blandt andet tager ud til kunderne, og han vil derfor altid kunne assistere og hjælpe, hvis der er brug for det.

”Autobranchen kan godt være noget gammeldags, men hos Nimalift forsøger vi hele tiden at være med på tidens trends. Derfor har vores hjemmeside også fået et stort løft, som både giver en højere effektivitet og større overskuelighed. Man kan nemlig både benytte hjemmesiden til bestilling, men også til at få hjælp og information om vores produkter”, fortæller Mads Brink og tilføjer, ”vi ved godt, at maskinerne kan være komplicerede til tider, og derfor har vi lagt forskellige animationsvideoer op på hjemmesiden, som viser, hvordan hver enkelt maskine skal monteres, og hvordan de fungerer”.

 

Fremtiden er online

Netop online-universet er noget, der er vigtigt for Nimalift for at kunne køre en effektiv forretning. Men det har også sine udfordringer, idet her er tale om en virksomhed, der sælger tunge maskiner på 700 kilo og ikke tøj og sko, der kan pakkes let ned i papkasser. Men hjemmesiden er en utrolig vigtig åre for Nimalift, idet størstedelen af virksomhedens salg foregår her.
”Vi har haft vores udfordringer med at sælge online. Især fragten har været svær at greje, så vi har være helt nede på online-iværksætterplan for at finde løsninger. Heldigvis har vi et godt samarbejde med fragtmændene, og vi ved jo fra alle brancher, at salg online er fremtiden”, fortæller Mads Brink.

Hjemmesiden er derfor blevet et stort omdrejningspunkt for Nimalift, og derfor gøres der også meget for at holde den ajour og moderne. Det skal nemlig været let at bestille og få viden, og ud over animationsvideoerne er der også lagt en masse billeder af maskiner, reservedele og monteringsvideoer op, som gør, at kunderne kan anvende hjemmesiden som en guide. Ifølge Nimalift selv skaber det både en højere effektivitet for virksomheden selv og for kunderne.

 

Fokus på fremtiden

Selv om det går rigtig godt på det danske marked for Nimalift, så er virksomheden ambitiøs og allerede i gang med at udvide. Først og fremmest er fokusset blevet lagt på det svenske marked, hvor virksomheden allerede har oplevet efterspørgsel. Planen er at kunne yde samme service til de svenske naboer i fremtiden som til de danske kunder.

Herudover har Nimalift også hele tiden fokus på at indgå nye samarbejder med nye partnere, og ifølge salgschefen er det igen de gode samarbejdsforhold, som kan bane vejen frem. ”Autobranchen er meget speciel, og ofte taler grossister og værksteder med hinanden på kryds og tværs. Det betyder, at mund til mund-metoden og anbefalinger ofte er sådan, at man får nye kunder, især når kunderne anbefaler leverandører til hinanden”, forklarer Mads Brink.

Men uanset om her er tale om nye eller eksisterende kunder og danske eller svenske, så er filosofien bag forretningen den samme for salgschefen: ”Vi stræber altid efter at være de bedste inden for vores felt, og vi mener, at man opnår de bedste resultater ved at kombinere kvalitetsprodukter med en god service”, afslutter Mads Brink.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Motorsektionen.dk Følg på:

... der er også plads til dig her på Motorsektionen.dk. Har du lyst til at fortælle folk, om det du elsker mest, altså hvis det er biler, så kontakt os.

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen