Nyheder

Volvo bruger AI og 3D-teknologi til at forbedre sikkerheden på vejene

Nyt system gør det muligt at genskabe trafiksituationer og optimere førerassistentsystemer

Volvo bruger AI og 3D-teknologi til at forbedre sikkerheden på vejene
Foto: Volvo
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 20. marts 2025

Volvo Cars er i gang med at tage bilsikkerhed til et nyt niveau ved hjælp af kunstig intelligens og avanceret 3D-teknologi. Den svenske bilproducent har introduceret en ny metode baseret på såkaldt Gaussian splatting, der gør det muligt at genskabe detaljerede 3D-miljøer fra virkeligheden – og bruge dem til at forbedre bilernes sikkerhedssystemer.

3D-simulering baseret på virkelige data

Volvo Cars har længe brugt data fra deres sikkerhedssystemer til at forbedre førerassistentsystemer (ADAS). De nye teknologier gør det muligt at samle hændelsesdata – for eksempel aktivering af nødbremsen eller pludselige styreudslag – og bruge det til at skabe realistiske 3D-simuleringer af trafiksituationer.

Med Gaussian splatting kan Volvo Cars rekonstruere komplekse miljøer og derefter manipulere dem ved at tilføje eller fjerne elementer som fodgængere, cyklister og køretøjer. Dette giver mulighed for at teste, hvordan bilen reagerer i forskellige situationer – uden at skulle afvente, at de sker i virkeligheden.

“Takket være Gaussian splatting kan vi tage sjældne grænsetilfælde og eksplodere dem i tusindvis af nye scenarier, som vi kan bruge til at træne og forbedre vores modeller,” siger Alwin Bakkenes, Head of Global Software Engineering hos Volvo Cars.

Hurtigere og mere præcis udvikling af sikkerhedssystemer

Tidligere kunne det tage flere måneder at udvikle og teste software til komplekse køresituationer. Med Gaussian splatting kan Volvo Cars nu simulere tusindvis af scenarier på få dage, hvilket fremskynder udviklingen markant.

Teknologien gør det muligt at teste bilernes sikkerhedssystemer i komplekse og sjældne situationer – for eksempel hvordan bilen reagerer på en pludselig opbremsning i glat føre eller en uventet bevægelse fra en fodgænger.

NVIDIA-hardware driver udviklingen

Volvo Cars benytter NVIDIAs avancerede DGX-systemer og computerplatforme i de nyeste elektriske modeller. Data fra bilens sensorer bliver sendt til en AI-supercomputer, der analyserer og kontekstualiserer dataene. Det skaber grundlag for at træne sikkerhedsmodellerne hurtigere og mere præcist end tidligere.

Volvo Cars har netop investeret i et af de største datacentre i Norden for at understøtte denne udvikling. Den nye infrastruktur gør det muligt at behandle store mængder data og accelerere træningen af de neurale netværk, der står bag førerassistentsystemerne.

Kombination af data og AI

Gaussian splatting er dog kun en del af Volvo Cars’ strategi. Teknologien kombineres med data fra virkelige tests på vejene, som danner grundlag for softwaretræning og validering. Denne kombination af simulation og virkelig data gør det muligt at udvikle sikkerhedssystemer, der fungerer i både hverdagskørsel og ekstreme køresituationer.

“Vi har allerede millioner af datapunkter fra situationer, der aldrig er sket,” forklarer Alwin Bakkenes. “Med Gaussian splatting kan vi nu tage disse data og udvikle bedre systemer, der hjælper med at forhindre ulykker, før de sker.”

Lang tradition for sikkerhedsinnovation

Volvo Cars har i årtier været kendt for deres fokus på sikkerhed. I 1970’erne begyndte virksomheden at bruge data fra rigtige ulykker til at forbedre sikkerhedssystemerne – en praksis, der førte til innovationer som Whiplash Injury Protection System (WHIPS) og Side Impact Protection System (SIPS).

Med den nye AI-baserede tilgang kombinerer Volvo Cars deres erfaring med moderne teknologi, hvilket gør det muligt at tage næste skridt i udviklingen af bilsikkerhed.

Den nye teknologi bliver præsenteret på NVIDIA GTC-konferencen, hvor Volvo Cars deler mere om potentialet i Gaussian splatting og generativ AI.

Jeep Wrangler 4xe Blueprint Concept

Læs også: Jeep Wrangler 4xe Blueprint Concept

Škodas nye Elroq vinder Red Dot Award for sit markante design

Læs også: Škodas nye Elroq vinder Red Dot Award for sit markante design